Cateringbranche staat voor vloedgolf aan ontslagen

De cateringbranche staat voor een ongekende vloedgolf aan ontslagen, verwacht onderhandelaar Jacqueline Twerda van CNV Vakmensen. “We hollen nu van de ene reorganisatie naar de andere. We zien komende tijd duizenden banen verdwijnen, die voorlopig ook niet terugkomen. Voor al die mensen moet een goed vangnet komen, in de vorm van loopbaanbegeleiding en scholing.”

Onderhandelaars van CNV Vakmensen zijn op dit moment al betrokken bij zeven (grote) reorganisaties in de cateringbranche, waaronder Sodexo, Maison den Boer, Hutten Catering. En er komt nog meer aan, vreest Twerda. “De meeste bedrijfsrestaurants zijn dicht of bieden een minimale service. Daar verdwijnen veel banen, die voorlopig ook niet gaan terugkomen. De catering voor evenementen en feesten is vrijwel volledig stilgevallen. We houden er rekening mee dat in de branche komende tijd minimaal 3.500 banen verdwijnen.”

Geen buffers

Naast bedrijfsrestaurants en evenementen-catering worden ook specifieke sectoren geraakt, zoals de catering in vliegtuigen, zegt collega-onderhandelaar Michiel Wallaard. “Het grote probleem in de branche is dat het hele verdienmodel is gebaseerd op het verkopen van arbeid plus voedsel tegen lage marges. Bij de bedrijven zit weinig geld, er zijn dus geen buffers als opeens de helft van het werk wegvalt. Het kost dus ook de grootste moeite om een goed sociaal plan af te sluiten, zoals nu bijvoorbeeld bij Sodexo, waar alleen al 800 banen verdwijnen.”

Vangnet

De cateringbranche is zelf onvoldoende in staat om voor een goed vangnet te zorgen, ziet Twerda. “Er is hulp van buiten nodig, dat is wel duidelijk. Van scholingsfondsen in andere sectoren, waar mensen nodig zijn. En van de overheid, om financieel bij te springen en ervoor te zorgen dat duizenden mensen niet straks tussen wal en schip vallen.”

Deltaplan scholing

Al ver voor de coronacrisis, in januari 2018, pleitte het CNV voor een Deltaplan Scholing. Uit onderzoek onder CNV-leden bleek toen dat veel mensen (1 op 5) graag iets aan scholing zou willen, maar dat het in de praktijk gewoon niet mogelijk was (geen tijd of geen geld). Twerda: “De coronacrisis drukt ons met de neus op de feiten hoe belangrijk scholing is, vooral in sectoren als de catering en horeca die nu hard worden geraakt. Scholing kan het verschil maken tussen straks wèl een baan of géén baan. Maar dan moet je mensen wel de mogelijkheden geven.”

Rol overheid

Twerda verwijst daarbij naar de gratis loopbaanbegeleiding waar werknemers in de detailhandel – na de grote faillissementsgolf enkele jaren geleden -  een beroep op konden doen. Het project Loopbaansupport Detailhandel (later Youfit Retail), werd financieel mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.