Cao-resultaat in de afbouw: lonen 9% omhoog

‘Belangrijk om stukadoors en vloerenleggers voor de sector te behouden’

Als het aan de vakbonden en werkgevers in de afbouw ligt, gaan de lonen van onder andere stukadoors en vloerenleggers in 2024 gemiddeld met 9% omhoog. Voor 2025 is afgesproken dat de lonen meestijgen met de inflatie. CNV-onderhandelaar Anthony Williams is tevreden over dit cao-resultaat. ‘We repareren het ontstane koopkrachtverlies en bieden een stukje zekerheid dankzij de inflatiekoppeling. Het is nu aan de leden om er wel of niet mee in te stemmen.’

De cao moet gaan gelden voor 2024 en 2025. Zowel in maart als in september 2024 gaan de lonen structureel met € 150 omhoog. ‘Omdat het gaat om vaste bedragen profiteren de laagste schalen daar procentueel het meeste van', zegt Williams. ‘Gemiddeld komt het neer op een verhoging van 9%.’
‘De koppeling van het loon aan de inflatie vanaf 2025 is ook belangrijk’, vervolgt de CNV-bestuurder. ‘Dat biedt namelijk een stukje zekerheid als het gaat om passende compensatie van het koopkrachtverlies dat zou kunnen ontstaan.’

Blijfbonus

Ook zijn er afspraken gemaakt om in een krappe arbeidsmarkt medewerkers voor de sector te behouden. ‘We hebben een zogenaamde retentie- of blijfbonus afgesproken’, zegt Williams. ‘Die wordt uitgekeerd als je 5 of 10 jaar in dienst bent. We willen daarmee vooral jongeren stimuleren in de sector te blijven. In dat kader hebben we ook afspraken gemaakt over de vergoeding van leermiddelen en collegegeld voor startende BBL-leerlingen. En over de minimale hoogte van de stagevergoeding, namelijk €20 per dag.’

Steun voor RVU

De CNV-onderhandelaar is verder te spreken over de steunverklaring van de werkgevers richting VNO-NCW als het gaat om verlenging van de RVU-regeling. ‘Goed om te constateren dat de werkgevers, net als wij, oog hebben voor de mensen die in een zwaar beroep werken.’
Ook de zorgen over schijnzelfstandigheid in de afbouw delen de werkgevers met de bonden: ‘Daarom hebben we afgesproken onderzoek te doen naar de aard en omvang van schijnzelfstandigheid binnen de sector.’

Woord is aan de leden

Williams had graag nog gezien dat de jeugdlonen zouden worden afgeschaft en dat het loon doorbetaald zou worden bij geboorteverlof voor partners. Daar waren de werkgevers echter niet voor te porren. ‘Maar alles overwegend ben ik wel tevreden over het resultaat als geheel’, zegt hij. ‘We leggen het daarom positief voor aan onze leden. Zij hebben tot halverwege januari om erover te stemmen. Als de meerderheid instemt, dan is de cao definitief.’

De cao Afbouw geldt voor werknemers in de afbouwsector, zoals stukadoors. Ook het monteren van plafonds en het leggen van vloeren valt onder de afbouw. Er vallen ongeveer 9.000 mensen onder de cao.