Cao-akkoord voor werknemers in de zuivel

De werknemers in de zuivelindustrie (ongeveer 10.000) krijgen een nieuwe cao. “De werknemers kunnen deze zomer toch nog rekenen op een loonsverhoging. Het is mooi dat we daar afspraken over hebben kunnen maken”, zegt onderhandelaar Henk Jongsma van CNV Vakmensen.
Door de coronacrisis lagen de cao-onderhandelingen met werkgeversorganisatie NZO lange tijd stil. Daardoor dreigde een nieuwe cao (de oude was al per 1 april verlopen) op de lange baan te belanden.

Loonsverhoging

De cao is nu alsnog tot stand gekomen via een aantal digitale sessies, zegt Jongsma. “Op die manier is het toch gelukt om een nieuwe cao af te sluiten, met een beperkt aantal wijzigingen. De belangrijkste is de loonsverhoging. De lonen gaan per 1 april omhoog met 1%. Daarnaast krijgen de werknemers nog een eenmalige uitkering van bruto 500 euro. Parttimers krijgen die uitkering naar rato van hun dienstverband.”

Verder is afgesproken dat werknemers hun opgebouwde voorwaardelijke pensioenrecht (dat op 1 januari 2021 vrijvalt) ook bruto kunnen laten uitbetalen. Ze kunnen het ook storten in hun pensioen.

Leden

De cao heeft een korte looptijd, van 1 april tot eind dit jaar. CNV Vakmensen legt het cao-akkoord komende weken positief voor aan de leden.