Boze CNV-kaderleden? Dit is er aan de hand

Op social media is onrust ontstaan over het vertrek van een aantal CNV-kaderleden in de transportsector. Mogelijk heb je daar vragen over. We vertellen je graag wat er precies aan de hand is.
Aanleiding voor de onvrede bij de groep kaderleden is de uitwerking van het pensioenakkoord, die in juni van dit jaar gereed kwam (een jaar na het pensioenakkoord in juni 2019). De CNV-kaderleden in de transportsector vonden dat álle leden over die uitwerking opnieuw geraadpleegd moesten worden.

Meerderheid

Het CNV heeft hier niet voor gekozen. Er wàs tenslotte al een uitgebreide ledenraadpleging gehouden, na het feitelijke pensioenakkoord in juni 2019 (79% van de CNV-leden stemde toen voor). De uitwerking van het akkoord heeft het CNV in juni van dit jaar voorgelegd aan de bondsraad  (het belangrijkste leden-orgaan binnen de bond) en aan alle kaderleden in de verschillende sectorraden, waaronder ook twee kaderleden van vervoer en logistiek. De CNV-kaderleden hebben in ruime meerderheid ingestemd met de nadere uitwerking van het pensioenakkoord.

Moeite mee

De CNV-kaderleden in de transportsector hadden daar grote moeite mee. Dat mag natuurlijk. Maar uiteindelijk is het de meerderheid die beslist, zoals het in een democratische vereniging ook hoort te gaan. De CNV-kadergroep wilde zich hier echter niet bij neerleggen en heeft op 6 september een brief gestuurd, waarin het vertrouwen werd opgezegd in de bondsraad en in de voorzitter van de bond, Piet Fortuin.

Brief

Zo’n brief waarin het vertrouwen wordt opgezegd, is een zwaar middel. In de afgelopen maanden zijn daarover meerdere gesprekken gevoerd, in een poging om een oplossing te bereiken. De bondsraad heeft daarbij duidelijk gemaakt dat de besluitvorming op democratische wijze tot stand is gekomen en dat er alle vertrouwen is in de voorzitter. De bondsraad heeft de kadergroep transport en logistiek vervolgens gevraagd om de brief in te trekken, omdat verdere samenwerking zo niet mogelijk is.

Voor de keus

De kadergroep wilde de brief echter niet intrekken en wilde het eerst nog eens een jaar aanzien. Dat was voor de bondsraad geen optie. Op 28 november zijn de kaderleden voor de keus gesteld: ofwel de brief intrekken en de huidige democratische structuur van het CNV onderschrijven ófwel stoppen als kaderlid. De kadergroep heeft daarop, na overleg, besloten om zichzelf op te heffen. Dat betreuren wij uiteraard, maar was wel de logische consequentie van het niet willen intrekken van de brief.

Bombarie

Helaas heeft een aantal kaderleden vervolgens besloten om – met veel bombarie in een persbericht en via social media – aan te kondigen dat zij ‘massaal’ overstappen naar De Unie. Massaal, dat wil zeggen: 5 kaderleden. En naar De Unie nog wel! Nota bene de vakbond die zij zelf nog maar kortgeleden afschilderden als een club ‘die vrijwel geen leden heeft in het beroepsgoederenvervoer en er in de sector niet toe doet’.

In het persbericht geven de kaderleden ook aan dat er afgelopen tijd ‘heimelijke gesprekken’ zijn gevoerd met De Unie. Alleen al de term ‘heimelijke gesprekken’ geeft aan dat deze kaderleden niet van plan waren om te zoeken naar een oplossing en er slechts op uit waren om hun zin door te drijven binnen het CNV.

Spijtig

Natuurlijk vinden we dit een spijtige gang van zaken. Ondanks alles bedanken wij onze ex-kaderleden oprecht voor hun soms jarenlange inzet voor het CNV en wensen we hen ook veel goeds voor de toekomst. En intussen blijven wij ons natuurlijk inzetten voor goede afspraken in de transportsector!

Tjitze van Rijssel
Onderhandelaar CNV Vakmensen