Autoverkoper in opleiding krijgt alsnog 5000 euro na onterecht corona-congé

Een autoverkoper in opleiding, die vanwege de coronacrisis door zijn werkgever naar huis was gestuurd, krijgt alsnog een ontslagvergoeding van bruto 5.000 euro. CNV Vakmensen heeft dit voor de student bedongen, na dreiging met een rechtszaak.

“Een overwinning voor deze student. Deze afspraak is een steun in de rug voor met name bbl-studenten die vanwege de coronacrisis van de ene op de andere dag hun stage én hun inkomsten zijn kwijtgeraakt”, zegt CNV-vakbondsconsulent Chantal van Binsbergen.

Autodealer

De 23-jarige student volgt op het roc in Apeldoorn een bbl-opleiding tot autoverkoper (‘bbl’ staat voor beroepsbegeleidende leerweg, waarbij studenten 4 dagen werken en 1 dag naar school gaan). Sinds september vorig jaar was hij vier dagen per week aan het werk bij een grote autodealer in Naarden.

Groot probleem

“Half maart kreeg hij, vanwege de coronacrisis, te horen dat hij niet meer hoefde te komen; het bedrijf wilde de stage per direct beëindigen”, zegt Van Binsbergen. “Van de ene op de andere dag was hij zijn stageplek én zijn inkomsten kwijt. Hij had een groot probleem. Gelukkig meldde hij zich meteen bij ons.”

Arbeidsovereenkomst

Juristen van CNV Vakmensen zijn het er al snel over eens dat het bedrijf fout heeft gehandeld, zegt Van Binsbergen. “Het bedrijf dacht op een makkelijke manier van de stagiair af te komen. Maar bij een bbl-stage is er sprake van een gezagsverhouding, arbeid en loon. In dat geval is er gewoon sprake van een arbeidsovereenkomst. Die kun je als werkgever niet zomaar beëindigen.”

Schikking

CNV Vakmensen spant een rechtszaak aan, maar voordat het zover komt kiest de werkgever eieren voor zijn geld. De zaak wordt geschikt, voor een ontslagvergoeding van bruto 5.000 euro. Van Binsbergen: “De student is er hartstikke blij mee. Aan bbl-studenten die ook vanwege de coronacrisis zijn ontslagen, geven we het advies om zich daar niet zomaar bij neer te leggen. Ze kunnen het ontslag aanvechten. Maar dat moeten ze dan wel binnen twee maanden doen, anders verloopt de wettelijke vervaltermijn.”