Akkoord bij Tata Steel, werknemers zijn tot oktober 2026 zeker van hun baan

Na drie volle weken actievoeren is het de vakbonden dan toch gelukt om een akkoord te bereiken met de directie van Tata Steel. “Een akkoord dat de komende jaren perspectief en zekerheid biedt voor de werknemers in IJmuiden. Het werkgelegenheidspact wordt met vijf jaar verlengd, tot 1 oktober 2026. Daarnaast hebben we andere afspraken gemaakt die perspectief bieden voor de locatie IJmuiden. We leggen dit positief voor aan onze leden”, meldt onderhandelaar Peter Böeseken van CNV Vakmensen.
Zeker drie weken hebben werknemers actie gevoerd voor de toekomst van Tata Steel in IJmuiden. “Daar was volop steun voor, er was echt een gevoel van nu of nooit. Gelukkig is het niet voor niks geweest”, constateert Böeseken.

Geen gedwongen ontslagen

Belangrijk onderdeel van het akkoord is een verlenging van het werkgelegenheidspact, tot 1 oktober 2026. Böeseken: “Tot die tijd is er in ieder geval geen sprake van gedwongen ontslagen. Verder wordt het generatiepact – dat nog 2,5 jaar loopt - met nog eens twee jaar verlengd, wat oudere werknemers de mogelijkheid biedt om eerder te stoppen met werken en daarmee ruimte te creëren voor jongeren.”

De directie heeft volgens Böeseken toegezegd dat er geen sprake is van verkoop van bedrijfsonderdelen in IJmuiden of van uitbesteding van werk.

Zorgen

Het ingewikkelde en langdurige onderhandelingsproces is wel een groot punt van zorg, zegt Böeseken. “De manier waarop dit proces is verlopen doet grote vraagtekens rijzen over de aansturing van Tata Steel in Europees verband. Daar maken we ons grote zorgen over.”

Ledenraadpleging

CNV Vakmensen legt het akkoord komende weken positief voor aan de leden.