Acties op handen bij glazenmaker Owens Illinois

‘Dit gaat dus niet alleen om een fatsoenlijke loonsverhoging in de nieuwe cao voor O-I. Het gaat in bredere zin om fatsoen. De werkgever dient met zijn arbeidsvoorwaarden respect te tonen aan zijn belangrijkste 'machines': de werknemers.’ Dat stelt bestuurder Agostino di Giacomo Russo van CNV Vakmensen als argument voor het nu uitgebrachte ultimatum.
Het Amerikaans beursgenoteerd glasbedrijf O-I (Owens-Illinois Inc.) met productielocaties in Leerdam en Maastricht kreeg van CNV Vakmensen en FNV een ultimatum. Dit loopt af op 22 februari middernacht.

De medewerkers zijn boos over het eindbod van de potjes- en flessenfabrikant. Volgens de vakbonden maakt O-I misbruik van de coronapandemie. O-I behoort tot de bedrijven die het goed doen. In 2020 draaiden ze een miljardenomzet en maakte ze een bruto winst van 265 miljoen.
Het cao-eindbod van de werkgever compenseert de inflatie niet eens. Ze bieden de 700 werknemers 2% loon erbij voor 2 jaar en eenmalig een bruto-uitkering van 2% van hun individuele loon. Echt boos zijn de mensen omdat de werkgever stelt, dat dit het begin is van verdere verslechteringen van de huidige cao, zo stellen de vakbonden.

Acties aanstaande

Werknemers van O-I hebben met 98% voorstemmen uitgesproken dat acties volgen als O-I vasthoudt aan hun uitgebrachte eindbod.

O-I is marktleider in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Het de grootste fabrikant van glasverpakkingen ter wereld. In Nederland werken 700 mensen. O-I is actief in 23 landen met 79 fabrieken en telt wereldwijd 27.000 medewerkers. Het hoofdkantoor bevindt zich in Perrysburg, Ohio (VS).