Actiedag 12 april - veel gestelde vragen

Staken doe je niet heel vaak. Dus roept het allerlei vragen op als je van plan bent te gaan staken. Wat doe je wel en wat doe je niet? Deze lijst met vragen en antwoorden helpt je om hier goed mee om te gaan.

Moet je aan je werkgever melden dat je meedoet met de staking?

Een beetje werkgever heeft het nieuws gevolgd en weet dat de vakbonden hun leden en werknemers oproepen om het werk neer te leggen. Je mag er dus vanuit gaan dat je werkgever weet dat hij de kans loopt dat zijn werknemers meedoen aan de staking. Je hoeft het niet te melden, maar het is wel netjes als je dat wel doet.

Wat en hoe vertel ik mijn werkgever dat ik mee doe aan de staking?

Het makkelijkst is het om een SMS of Whatsapp-berichtje naar je werkgever te sturen. Je kunt hiervoor een van de volgende teksten gebruiken:

Korte versie:

Beste werkgever, op 12 april 2021 doe ik mee aan de landelijke 24-uursstaking in de transport voor een betere cao.

Langere versie:

Geachte werkgever,
Transport en Logistiek Nederland heeft nog steeds niet voldaan aan het ultimatum van CNV Vakmensen. CNV Vakmensen heeft opgeroepen om te staken. En ik maak gebruik van mijn grondrecht en doe mee met de staking op 12 april 2021.
Hoogachtend, [je naam]

Ik vertrek op zondagavond/zondagnacht. Kan ik toch meedoen aan de staking?

Ja dat kan. Je stuurt een berichtje naar je werkgever dat je meedoet aan de 24-uursstaking. Dan ben je 24 uur na je eigenlijke starttijd weer beschikbaar voor werk.

Voorbeeld. Je zou op zondagnacht om 02.00 uur vertrekken. Dan ben je maandagnacht om 02.00 uur weer beschikbaar voor je werk en kun je dan alsnog vertrekken.

Mijn werkgever/planner belt mij op en wil toch dat ik kom werken. Wat nu?

Dat is jammer voor je werkgever/planner. Staken is een grondrecht en daar mag je gebruik van maken. Ga niet in discussie met je werkgever, maar verwijs hem naar zijn werkgeversorganisatie (TLN of VVT) en laat hem daar maar vragen wanneer die cao er komt, zodat jij weer kan werken.

Ga niet in discussie met je werkgever!

Natuurlijk werk jij bij de beste werkgever in de transportsector, want anders was je wel ergens anders gaan werken. Vertel dat de staking niet tegen hem gericht is, maar dat het jou gaat om een goede cao. En jouw werkgever kan helpen om dat te regelen.

Laat je werkgever contact opnemen met TLN en/of de VVT

Als je werkgever boos is omdat je een dag niet komt werken kan hij het beste gaan klagen bij degene die ervoor gezorgd heeft dat je niet komt werken. En dat is de werkgeversorganisatie. TLN en VVT kunnen afspraken maken met de vakbonden en zo een cao afsluiten. Dan kun je gewoon weer aan het werk.  TLN is bereikbaar via 088 45 67 111. De VVT is bereikbaar via 0345 51 69 93.