23% loonsverhoging bij Haagse vervoerder HTM

‘Ongekend resultaat voor bus- en trambestuurders in de Hofstad’

Medewerkers van openbaarvervoerbedrijf HTM in Den Haag gaan er de komende twee en een half jaar gemiddeld 23% op vooruit. Dat zijn vakbonden CNV en FNV en de Haagse vervoerder overeengekomen in een onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao. ‘Dit is echt een ongekend resultaat’, zegt Jelmer Hoogland van CNV Vakmensen. ‘En dat zonder actie of staking.’

De enorme loonsprong maken de medewerkers, waar naast de bus- en trambestuurders bijvoorbeeld ook het kantoorpersoneel en de mensen van Service & Veiligheid onder vallen, overigens niet in een keer. Het volgende stappenplan is afgesproken:

> 1 januari 2024: € 300 + 2% (gemiddeld 10% bij elkaar)
> 1 januari 2024: € 1390 eenmalig
> 1 juli 2024: 3%
> 1 januari 2025: 3%
> 1 juli 2025: 2,5%
> vanaf december 2025: structurele verhoging van de eindejaarsuitkering met € 500 (t.w.v.1%)
> 1 januari 2026: 4%

Vorige cao pakte niet lekker uit

De loonsverhoging is fors, maar niet onterecht, vindt Hoogland. ‘De voorgaande jaren stonden er teksten in de cao over het behoud van koopkracht, maar die pakten in praktijk niet helemaal uit zoals we bedoeld hadden. Daardoor hebben medewerkers een behoorlijke achterstand opgelopen. Dat trekken we nu recht.’
Maar het is niet alleen uit compassie met zijn medewerkers dat de Haagse vervoerder bereid is in de buidel te tasten. ‘HTM heeft heel hard mensen nodig’, legt de CNV-bestuurder uit. ‘Maar de arbeidsmarkt is krap en de concurrentie groot. Daarom wil HTM aantoonbaar een aantrekkelijke werkgever zijn. Wat ons betreft hebben ze daar nu een duidelijke stap in gezet.’

Flexibele inzet extra beloond

Om ondertussen ook zo veel mogelijk mensen te behouden, is meer nodig dan een goed salaris, meent Hoogland. ‘Vandaar dat we ook afspraken hebben gemaakt om de werkdruk te verminderen. Verder zijn de ouderendagen naar boven toe gelijkgetrokken en wordt de reiskostenvergoeding verhoogd naar € 0,23.’
Een bijzondere afspraak is die om flexibele inzet te belonen. Dat was met name een wens van de werkgever. ‘Tram- en buschauffeurs die op vrijwillige basis flexibel ingezet worden, krijgen daar een extra toeslag voor’, zegt Hoogland.

Ook stagevergoeding vastgelegd

De CNV-onderhandelaar vervolgt: ‘Ten slotte komt er een stagevergoeding van € 744 en hebben we bovendien als CNV gepleit voor een rouw- en mantelzorgspecialist op HR-niveau. Ook die komt er.’ Het laatste woord is nu aan de vakbondsleden. Als zij ook met het resultaat instemmen, zijn de afspraken definitief. Leden van CNV Vakmensen krijgen de komende weken om erover te stemmen.