10% erbij voor Nederlandse orgelbouwers

Kleinste bedrijfstak van Nederland maakt zich op voor nieuwe cao

De Nederlandse orgelbouwers en -reparateurs, met zo’n 140 medewerkers de kleinste bedrijfstak van Nederland, mogen zich verheugen op een nieuwe cao. CNV Vakmensen en werkgeversvereniging VON bereikten daarover een onderhandelingsresultaat. Daarin is o.a. afgesproken dat de medewerkers 10% loonsverhoging krijgen volgend jaar. Werknemers boven de cao-schalen krijgen er minimaal 5% bij. CNV-bestuurder Erik Maas: ‘Voor de orgelbouwers is 10% ook nodig gezien de hoge inflatie van afgelopen jaar.’

Het werk van de Nederlandse orgelbouwers en restaurateurs wordt tot ver in het buitenland hoog aangeschreven. De sector heeft daardoor veel internationale projecten lopen. Van Scandinavië tot Azië worden Nederlandse orgels afgezet en gerepareerd.

Beetje achter

De cao moet gaan gelden voor heel 2024 en 2025. ‘De ontwikkelingen in de orgelbouw lopen vanwege langdurige contracten vaak een beetje achter in vergelijking met andere sectoren’, aldus Maas. ‘In de vorige cao moesten de orgelbouwers zelfs wat verlies nemen met een loonsverhoging die onder de inflatie lag. Daarom is behoorlijke compensatie voor nu meer dan terecht. Op 1 januari 2025 volgt bovendien nog eens 2%.’

Ledenraadpleging

De leeftijd waarop je recht hebt op seniorendagen schuift op van 58 naar 61. ‘Het woord is nu aan onze leden’, zegt Maas. ‘Als zij met het hele pakket instemmen is er daadwerkelijk sprake van een nieuwe cao.’