Beveiligingsbedrijven op Schiphol doen te weinig om verspreiding coronavirus te voorkomen

Uitkomst onderzoek Arbeidsinspectie

Beveiligingsbedrijven op Schiphol moeten veel meer doen om te voorkomen dat het coronavirus zich onder medewerkers en reizigers verspreidt. Op de luchthaven zijn onvoldoende voorzieningen getroffen en ontbreekt adequaat toezicht op de naleving van coronamaatregelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Arbeidsinspectie.

CNV Vakmensen had om een onderzoek door de Arbeidsinspectie gevraagd, na tal van klachten van beveiligers over de omstandigheden waaronder zij werken. ‘De drukte op de luchthaven vraagt om goede voorzieningen en strakke naleving. Maar daar schort het behoorlijk aan’, vindt Erik Maas, onderhandelaar bij CNV Vakmensen. ‘We hameren er bij de beveiligingsbedrijven – én ook bij Schiphol als verantwoordelijke opdrachtgever – voortdurend op dat het op veel plekken gewoon niet goed geregeld is. Mensen staan te dicht op elkaar en lang niet iedereen draagt een mondkapje – en zeker niet op de juiste manier.’

Klacht gegrond

Die klacht is gegrond, blijkt uit een rapport van de Arbeidsinspectie. De beveiligingsbedrijven zijn nu verplicht om actie te ondernemen en voor een veilige situatie te zorgen. Als ze na een herinspectie nog steeds in gebreke blijven, kan dit een boete opleveren. ‘We gaan de werkgevers hierop wijzen en aan houden’, zegt Maas. ‘We willen graag dat iedereen op een veilige manier op Schiphol kan werken. Ook reizigers moeten erop kunnen rekenen dat er alles aan wordt gedaan om de risico’s van corona-verspreiding zo veel mogelijk te beperken.’

Concrete maatregelen

De beveiligers hebben zelf meerdere concrete mogelijkheden aangedragen:

  • Meer afstand tussen reizigers creëren, door bij de security lanes weer stippen op de grond te plaatsen
  • Geen dubbele security lanes naast elkaar in gebruik nemen
  • Twee opzetposities hanteren (in plaats van drie)
  • Bakken waar reizigers hun spullen inleggen bij de security-check veel vaker schoonmaken (dit gebeurt nu slechts 1 keer per week)
  • Veel betere handhaving van de afstandregel en mondkapjesplicht, bijvoorbeeld al bij de ticketcontrole
  • Meer veiligheidsmaatregelen in de lounges waar beveiligers pauzeren