Weer onderhandelingen cao Openbaar Vervoer, acties opgeschort

CNV positief over uitkomst verkennende gesprekken

De vakbonden gaan maandag 3 april weer met de werkgevers onderhandelen over een nieuwe cao openbaar vervoer, nu de verkennende gesprekken constructief zijn verlopen. ‘We zien voldoende basis voor nieuwe onderhandelingen’, constateert onderhandelaar Hanane Chikhi van CNV Vakmensen. ‘De werkgevers hebben toegezegd dat ze bijvoorbeeld behoorlijke stappen willen maken met het aanpakken van de werkdruk. Ook op het gebied van loon en een ouderenregeling zien we mogelijkheden om eruit te komen. We gaan de onderhandelingen maandag positief in.’

De twee verkenners die door het ministerie van I&W waren aangesteld, Han Busker en Harry van de Kraats, hebben gisteren hun verkenning afgerond. Chikhi: ‘De opdracht voor de verkenners was om bij cao-partijen voldoende ruimte en gevoel te vinden om de cao-onderhandelingen weer formeel te starten. De conclusie na de intensieve gesprekken van afgelopen weken is uiteindelijk positief. We hebben met de werkgevers afgesproken dat we volgende week gaan gebruiken om de onderhandelingen goed af te ronden. Hopelijk ligt er dan voor Pasen een resultaat.’

Werkgevers bereid om stappen te zetten

CNV Vakmensen is blij dat de werkgevers eindelijk inzien dat de werkdruk torenhoog is in deze sector en dat zij nu hebben uitgesproken dat zij deze werkdruk serieus willen aanpakken. Chikhi: ‘We hebben daar tijdens eerdere gesprekken tal van voorstellen voor gedaan. De werkgevers hebben nu toegezegd dat zij op onze werkdrukvoorstellen behoorlijke stappen willen maken. Daarbij is te denken aan extra pauze, meer lucht in de diensten en verbetering in de roosters en diensten. Uiteraard zal ook het loon een belangrijk onderwerp zijn in het uiteindelijke resultaat. Daarnaast hebben partijen ook de intentie om afspraken te maken over het generatiepact.’

Stakingen volgende week van de baan

Nu de onderhandelingen weer worden hervat, zijn de aangekondigde acties (op maandag, woensdag en vrijdag) afgelast.