Ultimatum aan KLM vanwege onzekerheid Sodexo-werknemers

CNV Vakmensen heeft vanmiddag een ultimatum gesteld aan luchtvaartmaatschappij KLM. “We willen dat KLM meer doet om de werknemers van Sodexo, die al jaren voor de luchtvaartmaatschappij werken, zekerheid te bieden over hun baan en arbeidsvoorwaarden. Het is treurig en onnodig dat mensen hier al zo lang slecht van slapen”, zegt onderhandelaar Michiel Wallaard van CNV Vakmensen.
Facilitair bedrijf Sodexo Altys verzorgt al jaren allerlei diensten voor KLM. De luchtvaartmaatschappij wil per 1 april een deel van die activiteiten, zoals het gebouwenbeheer en de groenvoorziening, overdoen aan een consortium van drie andere bedrijven (Croon Wolter & Dros, Engie en Strukton). Zeker tachtig Sodexo-werknemers, mogelijk meer, zitten daardoor nu al maanden in onzekerheid: zijn zij straks hun baan kwijt?

Dieptreurig

Wallaard: “KLM had bij de aanbestedingsprocedure heel makkelijk een harde voorwaarde kunnen stellen, dat de werknemers bij de overgang naar een nieuwe partij hun baan en arbeidsvoorwaarden behouden. Het werk blijft, dus is het logisch dat de mensen blijven. In branches als de schoonmaak en het vervoer is zo’n afspraak heel normaal. Maar KLM heeft tot nu toe die harde voorwaarde niet vooraf willen stellen. Dat vinden wij dieptreurig. Dat je mensen die al jarenlang voor je werken, zo in de kou laat staan. Ze zeggen wel dat ze hun best doen, maar uiteindelijk leggen ze de verantwoordelijkheid toch bij de facilitaire bedrijven.”

Verantwoordelijkheid nemen

Vanmorgen hebben Sodexo-werknemers al een protestactie gehouden bij het hoofdkantoor van KLM. “We hebben er nogmaals, voor de zoveelste keer, bij KLM op aangedrongen dat ze hun verantwoordelijkheid als opdrachtgever moeten nemen. Dat kunnen ze doen, dat moeten ze ook doen”, vindt Wallaard.

Ultimatum

In het ultimatum, dat afloopt op woensdag 29 januari om 14.00 uur, eist CNV Vakmensen dat KLM alsnog haar verantwoordelijkheid neemt. “Werknemers die nu bij Sodexo werken en straks overgaan naar een van de drie nieuwe bedrijven, moeten hun baan, arbeidsvoorwaarden en dienstjaren behouden”, zegt Wallaard. “Als KLM zich hier niet harder voor inspant, komen er binnenkort acties. We laten dit niet zomaar gebeuren.”