Mediator moet contractconflict op Schiphol oplossen

CNV Vakmensen en FNV werpen reddingboei in het contractconflict tussen KLM en Sodexo. In een uiterste poging om uit het contractconflict te komen. Zo valt de suggestie van mediation te bezien die CNV Vakmensen en FNV vrijdag hebben gedaan. Ze deden dit in een brief aan de KLM-directie en de strijdende facilitaire partijen die met de contractwisseling te maken hebben.
“Een onafhankelijke mediator kan deze kluwen wellicht nog ontwarren, waar werkonderbrekingen tot dusver nog niet succesvol waren”, zo verklaart bestuurder Michiel Wallaard van CNV Vakmensen de inzet van vrijdag.

Laatste reddingboei

Het is wel een laatste reddingboei die de vakbonden de verschillende partijen toewerpen: als maandag 10 februari voor 11.00 uur geen relevant antwoord binnen is van KLM en de facilitaire partijen betrokken bij de situatie dan dreigen er weer nieuwe acties.

Werknemers van Sodexo Altys, werkzaam voor KLM, legden woensdag ook al het werk neer voor 24 uur. Het werknemersprotest is gericht tegen de gevolgen van de contractwisseling van hun activiteiten van Sodexo aan een nieuw - door KLM geselecteerd - consortium bestaande uit Croon Wolter & Dros, Engie en Strukton.

“Ruim tachtig Sodexo-werknemers dreigen gedupeerd te worden omdat verslechterde arbeidsvoorwaarden in het verschiet liggen”, zegt Michiel Wallaard, onderhandelaar van CNV Vakmensen. “Werknemers mogen hooguit solliciteren op hun eigen baan, maar beginnen dan weer met een jaarcontract en verliezen alle huidige arbeidsvoorwaarden.”