Limburgse taxichauffeurs tussen wal en schip - geen loon maar ook geen uitkering

Een bizarre situatie: chauffeurs van Taxi Frenske uit Maastricht krijgen sinds 1 januari niks meer betaald: geen loon, maar ook geen uitkering. “Schandalig hoe Taxi Frenske de chauffeurs nu aan hun lot overlaat”, vindt onderhandelaar Jean-Marie Severijns van CNV Vakmensen.
In november vorig jaar werd bekend dat Taxi Frenske een groot contract kwijt zou raken, per 1 januari 2020. Het gaat om het zorgvervoer van opdrachtgever Transvision (zo’n 80% van het werk van Frenske).

Recht op salaris

Normaal gesproken gaan in zo’n geval – volgens een afspraak in de taxi-cao – de meeste werknemers automatisch mee over naar de nieuwe werkgever. Dat is in dit geval niet gebeurd. Transvision valt als ‘regiecentrale’ niet onder de taxi-cao en vindt dat ze de chauffeurs dus niet hoeft over te nemen. “Daar vinden wij wel wat van, want netjes is het niet”, vindt Severijns. “Maar dat neemt niet weg dat Taxi Frenske nog steeds verantwoordelijk is voor de werknemers. De werknemers zijn niet ontslagen, staan gewoon op de loonlijst en hebben dus recht op hun salaris.”

Dat ziet Taxi Frenske kennelijk anders. Op de loonstrook van december staat namelijk doodleuk: ‘uit dienst per 31-12-2019’. De chauffeurs hebben daarna ook geen geld meer gekregen. Een van de chauffeurs heeft zelfs een eindafrekening gekregen dat hij nog ruim 1.800 euro moet terugbetalen. Severijns: “De chauffeurs maken zich natuurlijk grote zorgen. Krijgen ze hun geld nog wel? Ze kunnen intussen ook niet aankloppen bij het UWV voor een WW-uitkering. Want ze zijn formeel gewoon nog in dienst bij Taxi Frenske. Ze vallen dus echt tussen wal en schip en moeten maar hopen of het nog goedkomt.”

Loonvordering

CNV Vakmensen heeft inmiddels voor de aangesloten leden een loonvordering ingesteld. Maar Severijns vreest dat dit uiteindelijk niets gaat opleveren. “We houden er ernstig rekening mee dat de eigenaar bewust aanstuurt op een faillissement. Hij heeft de werknemers namelijk vorig najaar alvast in een aparte personeels-BV gezet. Als die straks failliet gaat, lopen onze loonvorderingen daarop stuk. Want dan is daar niks te halen. Het lijkt allemaal een vooropgezet plan om op een goedkope manier van de mensen af te komen.”

Dat blijkt ook uit het feit dat Taxi Frenske geen ontslag voor de werknemers heeft aangevraagd. “Waarschijnlijk zeer bewust, want zo hoeft hij de chauffeurs ook geen wettelijke transitievergoeding te betalen. Schandalig hoe dit bedrijf omgaat met de chauffeurs, die vaak al jarenlang in dienst zijn.”

Detachering

Taxi Frenske zegt intussen aan oplossingen te werken, bijvoorbeeld door werknemers te detacheren bij andere taxibedrijven. Severijns: “De chauffeurs zijn daar best toe bereid, maar wel volgens de regels van de taxi-cao. En eerst maar eens het salaris van januari betalen lijkt mij.”