Definitief geen nieuwe stakingen meer bij KLK Kolb

Vakbondsleden akkoord met verbeterd cao-resultaat Deldense chemiefabriek

De stakingen bij chemiefabriek KLK Kolb in Delden (Ov.) zijn definitief voorbij. Een meerderheid van de vakbondsleden heeft ingestemd met een verbeterd onderhandelingsresultaat. ‘Het laatste voorstel van de werkgever kwam uit op 9% loonsverhoging plus eenmalig € 750. Daar kunnen de leden van CNV en FNV zich in vinden’, zo laat Rick Pellis van CNV Vakmensen weten.

Het uiteindelijke resultaat kwam bepaald niet zonder slag of stoot tot stand. Bijna 3 weken lang legden medewerkers hun werk neer, onder meer uit onvrede over een eerder (lager) loonbod van de werkgever. Lange tijd leek er geen beweging in het conflict, totdat de top van het bedrijf de moeite nam om met de stakers koffie te komen drinken op de parkeerplaats. ‘Van daaruit ontstonden er openingen die leidden tot een informeel gesprek tussen KLK Kolb en de vakbonden’, zegt Pellis. ‘En van daaruit weer waren we in staat dit onderhandelingsresultaat af te sluiten.’

Werknemers serieus nemen

De CNV-bestuurder is blij dat daarmee de stakingen nu definitief van de baan zijn. ‘Het is voor de werkgever niet leuk, maar ook de mensen die hun werk neerleggen voelen zich er niet prettig bij’, zegt hij. ‘Maar het levert ze wel wat op. Namelijk een fatsoenlijke loonsverhoging. Bovendien weet Kolb nu ook dat het zijn medewerkers te allen tijde serieus moet nemen.’