CNV Vakmensen hekelt gebrek aan visie werkgevers Metaal en Techniek

Met slechte cao-voorstellen schieten werkgevers in eigen voet

‘Dit is echt schieten in eigen voet.’ Zo oordeelt onderhandelaar Bernard Zijlstra van CNV Vakmensen over de laatste standpunten van de werkgevers in de Metaal en Techniek. Vandaag was de laatste formele ronde in de cao-onderhandelingen voor de circa 320.000 werknemers. ‘In nagenoeg alle onderdelen sturen ze aan op verslechteringen in arbeidsvoorwaarden. Terwijl de sector juist aantrekkelijker moet worden’, stelt hij.

Met dat laatste duidt Zijlstra op de personeelstekorten die ook in deze branche prangend lijken te worden. Er heerst nu al een tekort aan gekwalificeerd personeel in veel branches binnen de Metaal en Techniek. Loodgieters, installateurs, metaalbewerkers, en niet in de laatste plaats werknemers in de isolatiebedrijven zullen in de komende jaren ernstig nodig zijn. Dit mede vanwege de hoge nood in de woningbouw en de strikte opdrachten in klimaatbeheersing. Zijlstra; ‘Je zou als onderhandelaar verwachten dat werkgevers de onverwacht goed draaiende economie maximaal benutten om te putten uit de ruif met deskundig personeel. Integendeel.’

Omdat het laatste onderhandelingsstandpunt van de werkgevers nog geen eindbod is stelt CNV Vakmensen (net als collega-vakbonden FNV en De Unie) nu nog geen ultimatum, zo maakt onderhandelaar Zijlstra duidelijk. ‘Maar de werkgevers kunnen er gif op innemen dat onze leden niet akkoord zullen gaan met dit werkgeversbod. Er zal heel snel méér op tafel moeten komen, anders gaan we toch wel weer richting acties.’

CNV Vakmensen heeft zelf terdege concrete en constructieve voorstellen gedaan voor een moderne en aantrekkelijke bedrijfstak. ‘Goede balans tussen privé en werk, duurzaam inzetbaar blijven én een reële loonontwikkeling in lijn met de groei in de sector’, verduidelijkt Bernard Zijlstra. Van werkgeverszijde kwam er, ook na vier keer onderhandelen, nog steeds geen loonbod.

Hij constateert nergens concrete tegemoetkoming op deze punten bij de werkgeversonderhandelaars. ‘Integendeel, bestaande maatregelen die oudere werknemers in staat stellen gezond aan het werk te blijven worden door de werkgevers geschrapt. Leeftijdsdagen worden pas 6 jaar later (bij 60 jaar) toegekend. Diezelfde verslechtering geldt ook het verbod op overwerk en onregelmatige diensten. Eerder het takenpakket verminderen met behoud van inkomen en pensioenopbouw (generatiepact) kan straks alleen als het recht op eerder uittreden (RVU) worden ingeruild.’

Zijlstra noemt de houding van de werkgevers ‘onvoorstelbaar’. ‘Met de huidige tekorten aan personeel zou je toch denken dat ze er alles aan gelegen laten liggen om de sector bij uitstek aantrekkelijker te maken dan concurrerende branches.’

Wouter de Jong
Persvoorlichter voor de cao's in de bouw, handel en industrie