CNV-leden stemmen massaal in met cao-resultaat AH Distributie

Nieuwe stakingen definitief van de baan

Verreweg de meeste leden van CNV Vakmensen stemmen in met het begin mei bereikte onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao voor de distributiecentra van Albert Heijn (circa 5.000 werknemers). Ruim 95% van de CNV-leden steunt het resultaat, zo blijkt uit de ledenraadpleging. Daarmee is de nieuwe cao een feit. ‘Een overgrote meerderheid is tevreden, dus dan zijn wij het ook’, zegt CNV Vakmensen-bestuurder Roel van Riezen. ‘De medewerkers hebben het dankzij hun actiebereidheid en hun solidariteit zelf voor elkaar gekregen. Dus aan alle kanten een mooi resultaat.’

Omdat ook de leden van FNV akkoord gingen, zijn verdere stakingen nu definitief van de baan.

Dat was vorige maand wel anders. Toen legden medewerkers in 5 van de 6 landelijke distributiecentra 11 dagen lang hun werk neer uit onvrede over het cao-bod van hun werkgever. De stakingen leidden tot steeds legere schappen in de supermarkten en een grote schadepost voor Albert Heijn. Groot was dan ook de opluchting toen de werkgever en de bonden tot een verbeterd cao-resultaat kwamen.

Uniek: flex en vast staakten allebei

Wat CNV-bestuurder Van Riezen uniek vond aan de staking, was dat niet alleen vaste krachten massaal staakten, maar ook vrijwel alle uitzendkrachten. ‘Dat gebeurt bijna nooit, ik ken geen voorbeelden’, zegt hij. ‘Daardoor konden we voor beide groepen niet alleen verslechteringen tegenhouden maar ook 10% binnenhalen én nog roosterverbeteringen voor de uitzendkrachten realiseren. We gaan nu elke drie maanden overleggen en meedenken met Albert Heijn over hoe ze het beste kunnen zorgen voor die betere roosters, voor betere contracten en hoe alle ouderen uit de nachtdienst kunnen.’

Belangrijkste boodschap: voor elkaar opkomen loont

‘Staken is nooit ons doel geweest’, vervolgt de CNV-onderhandelaar. ‘Het is echt een enorme opgave om dat te doen, vergis je niet. Maar soms moet je wel. En dan is het prachtig om te zien hoe de medewerkers 11 dagen lang schouder aan schouder stonden om niet alleen voor zichzelf maar vooral voor elkaar op te komen. En je ziet dat het resultaat oplevert. Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap.’