Acties bij Fokker onvermijdelijk na aflopen ultimatum

Werknemers Hoogerheide eisen zelfde regeling als Helmond

Nu GKN Fokker niet heeft gereageerd op het ultimatum dat CNV Vakmensen en FNV hebben gesteld, gaan de bonden over op actie. CNV Vakmensen-bestuurder Arthur Bot: ‘Dat betekent dat er op korte termijn gestaakt gaat worden bij Fokker Elmo in Hoogerheide. Onze leden daar zijn echt heel boos over de ongelijke behandeling door hun werkgever.’

Bot is zeer teleurgesteld dat GKN Fokker tot nu toe geen enkele oplossingsbereidheid heeft getoond. Het ultimatum om dat te doen, verliep zojuist om 12.00 uur. ‘Dat betekent dat we onze handen vrij hebben voor acties’, zegt de CNV Vakmensen-bestuurder. ‘Achter de schermen zijn we al druk bezig met de voorbereiding daarvan. Binnenkort gaan we los.’ Verdere details wil hij nog niet kwijt.

Alle medewerkers in hetzelfde schuitje

Aanleiding is de sluiting van Fokker Elmo in Hoogerheide en van Fokker Landing Gear in Helmond. De werkzaamheden en medewerkers van beide vestigingen worden overgeheveld naar Papendrecht. Medewerkers in Helmond kunnen tot nu toe echter aanspraak maken op een veel hogere ‘blijf-vergoeding’ dan hun collega’s in Hoogerheide.
Bot: ‘Het gaat hier over tientallen procenten die wel aan werknemers in Helmond worden gegeven, maar niet aan de werknemers in Hoogerheide. Natuurlijk creëer je daarmee scheve gezichten. Niet zo vreemd dat ze er in Hoogerheide helemaal klaar mee zijn, zij zitten immers in hetzelfde schuitje.’

Verschil kan oplopen tot tienduizenden euro’s

Het verschil in vergoeding komt voort uit de vrees van de werkgever voor een kennisleegloop, met name in Helmond. Daar vindt een hightech productieproces plaats waar veel specifieke kennis voor nodig is.
Bot: ‘Het verschil kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Onze boodschap is duidelijk. Wij gaan net zo lang door met onze acties totdat iedereen dezelfde rechten heeft en er geen raar onderscheid meer is in de opvang van de consequenties van bedrijfssluiting.’