Ondermaats eindbod van kruidenier Werkman Hoofcare

Donderdag 27 januari hebben wij van werkgever Werkman Hoofcare een ondermaats eindbod ontvangen. Werkman wil van alles, maar biedt net iets meer dan wat zij volgens de cao Metalektro moet doen. Juridisch misschien wel juist, moreel ver verwijderd van wat je van dit familiebedrijf mag verwachten. Een kruideniersmentaliteit die geen recht doen aan de belangen van de meer dan loyale werknemers. Eigenlijk te gek voor woorden.


Ondermaats eindbod
Wij vinden het heel normaal dat als een directie besluit tot een verhuizing naar de Eemshaven, zij de belangen van de werknemers daarbij in ogenschouw neemt. En daar waar het negatieve gevolgen heeft, de directie komt met een plan die werknemers compenseert in de toegenomen reiskosten en reistijd. Die werknemers beloond met een ploegentoeslag die meer is dan het minimum van de cao. Die maatwerk levert bij werknemers die dat nodig hebben. De Werkman-directie volhardt in vier keer een nee.

Wij hebben de volgende voorstellen gedaan:

  • Een compensatie van de toegenomen reistijd, waarbij de compensatie wordt afgebouwd in drie jaar. Bij een verhuizing per 1 april 2022, betekent dit dat de compensatie eindigt op 31 maart 2025. Werkman biedt voor één werknemer maatwerk en voor alle overige werknemers 2 verlofdagen compensatie in 2022 en 2023 in tijd of geld;
  • Een onbeperkte km-vergoeding van € 0,25 per kilometer woon-werkverkeer. Werkman biedt de fiscaal onbelaste € 0,19 per kilometer woon-werkverkeer;
  • Een in dit soort situaties marktconforme twee-ploegentoeslag van minimaal 17%. Werkman biedt de 13,3% toeslag overeenkomstig de minimumbepaling in de cao;
  • Maatwerk voor de werknemers die buitenproportioneel worden getroffen door de verhuizing of om welke reden dan ook niet mee kunnen verhuizen. Onduidelijk is wat Werkman hiermee wil doen.

Van een aantal werknemers is bekend dat zijn minstens een toegenomen reistijd hebben van 45 minuten per dag. Als je uitgaat van 210 werkdagen per jaar gaat het om een toegenomen van bijna 160 uur. Werkman biedt 16 uur ofwel 10%. En met de geboden € 0,19 per km kun je net de brandstofkosten betalen. Onderhoud, afschrijving, vervanging en reparatie zijn voor rekening van de werknemer. Om nog maar te zwijgen over wegenbelasting en verzekering. Een verhoging van de minimale ploegentoeslag naar 17% zou op z’n minst de betrokken productiemedewerkers kunnen compenseren voor alle toegenomen kosten en ongemakken.

Van overleg naar acties
Als de kracht van de argumenten faalt aan de overleg- en onderhandelingstafel, de werknemers het gebodene door de Werkman beoordeelt als ondermaats, dan moeten wij met elkaar gaan nadenken met welke acties de werknemers de directie wél kunnen bewegen tot duidelijke verbeteringen. Niets doen, betekent dat Werkman gewoon de plannen ongewijzigd doorvoert. Welbeschouwd zegt Werkman met zijn adviseurs dat jullie de boom in kunnen. Dit getuigt van weinig waardering voor en respectvolle behandeling van de werknemers. Tijd voor acties.

Het vervolg
Wij verwachten begin volgende week het gespreksverslag met eindbod te ontvangen. Het zal er niet veel anders uitzien dan zoals hiervoor beschreven. Het is dan aan ons om daarop passend te reageren. Op het moment dat wij het eindbod hebben ontvangen komen wij bij jullie, de werknemers in het algemeen en onze leden in het bijzonder, terug. In de tussentijd vragen wij jullie na te denken om passende acties op de werkvloer. Niet meer overwerken, stiptheid in het nemen van pauzes, stiptheid bij aanvang en einde werktijd, korte werkonderbrekingen tot een algehele werkstaking.

Wij horen graag of en zo ja welke acties wij gaan inzetten. Reageren mag via de mail, sms, whatsapp of gewoon een belletje.

Emiel Peper (bestuurder)
E aem.peper@cnvvakmensen.nl / M (06) 2343 2081