Geen reactie op appjes
De eerste drie weken verlopen ‘gewoon heel lekker’. Sarfaraz werkt ongeveer twintig uur per week. De restauranteigenaar is tevreden. ‘Ze vonden me een vriendelijke, hardwerkende jongen, die niet zeurde om pauzes die er niet waren en overwerk na twaalven, wat verboden is voor minderjarigen.’
Zestig uur
Sarfaraz vermoedt daarom niets als hij de vierde week niet wordt ingeroosterd. Wel als dat de vijfde en de zesde week ook niet gebeurt en niemand reageert op zijn appjes en telefoontjes. Wat blijkt? Sarfaraz heeft drie weken een vakantieperiode van een paar medewerkers opgevuld. Na drie weken is hij niet meer nodig. Niemand die hem dat officieel vertelt of zijn salaris uitbetaalt.
Onbeschoft
‘Toen ik voor de zoveelste keer belde waar mijn salaris bleef, noemde de administratiemedewerkster mij onbeschoft. Toen ben ik boos geworden. Wie is hier onbeschoft? Ik ben een aardige jongen die graag in de horeca werkt. Deze boze kant van mij komt naar boven omdat zij mij misbruiken!’
Schulden
Na een aantal onaangename gesprekken volgt in december opeens toch uitbetaling. Inmiddels heeft Sarfaraz extra kosten en schulden gemaakt vanwege het uitblijven van de uitbetaling. ‘Mijn sportschoolabonnement en mijn betaling aan de rijschool konden niet worden afgeschreven. Die extra kosten wil ik terug. Maar het ergst vind ik dat ik zo oneerlijk ben behandeld. Terwijl ik alleen maar goed wilde werken.’