Onderhandelingsresultaat Cao Openbaar Vervoer

Zoals inmiddels al duidelijk is, zijn bonden en werkgevers de afgelopen nacht tot een onderhandelingsresultaat gekomen. Dat ging niet vanzelf. Daar zijn stakingen van jullie en inzet van de verkenners voor nodig geweest. MuMo leden ontvangen deze nieuwsbrief ter info.

Het resultaat is als bijlage toegevoegd en in grote lijnen ziet dat er als volgt uit.

Inkomen en looptijd

De looptijd is 27 maanden en loopt van 1 januari 2023 t/m 31/3 2025. Daarin gaan de lonen als volgt omhoog:
Per 1/5/2023 met 5%
Per 1/10/2023 met 4%
Per 1/1/2024 met 2%
Per 1/7/2024 met 2%
Per 1/1/2025 met 2%
Daarnaast ontvangt iedereen een eenmalige uitkering van €1000,00 met ingang van mei.

Werkdruk

Met ingang van de winterdienstregeling per de december wordt de pauze met 5 minuten verlengd tot een betaalde pauze van 35 minuten of bij opsplitsing in een pauze van 15 minuten en één van tenminste 20 minuten.

Gebroken diensten

Het aantal gebroken diensten wordt teruggebracht van maximaal 104 tot maximaal 78 per jaar. Daarbij geldt dat er sprake is van maximaal 2 gebroken diensten per 7 dagen en maximaal 6 per 28 dagen. Gebroken dienstroosters worden niet uitgesloten en kunnen in overleg met de OR in stand blijven.

Taskforce Werkdruk

>Er komt een taskforce werkdruk die voor 1 september 2023 met  concrete afspraken komt om de werkdruk te verminderen. Deze afspraken moeten ingevoerd  worden met de winterdienstregeling van 2023. Samen met de afspraken over de werkdruk is hier 2% van de loonsom voor beschikbaar gesteld. Met behulp van  onafhankelijke deskundigheid en procesbegeleiding is geborgd dat er ook daadwerkelijk afspraken gemaakt worden tussen werkgevers en vakbonden. In deze taskforce komen onder andere aan de orde de werkdrukvermindering bij roostergebonden  indirecten, rijtijdmetingen en bijlage 35.

Generatiebeleid

Er komt met ingang van 1 oktober 2023 een generatieregeling. Dat betekent dat je op  63-jarige leeftijd de mogelijkheid krijgt om 60% te werken tegen 80% inkomen met een 100% pensioenopbouw. De voorwaarden om van deze regeling gebruik te maken zijn dezelfde als voor de 61+ regeling.
Verder wordt de huidige 61+ regeling gedurende de looptijd van de cao bevroren op 61 jaar. Daarnaast hebben we afgesproken dat de de uitzendtijd zowel bij de 61+-regeling als bij de generatieregeling meetelt in de 10 jareneis.

De RVU regeling zoals die nu is, blijft bestaan.

Code Verantwoordelijk marktgedrag

Vakbonden en werkgevers gaan gezamenlijk werken aan een Code Verantwoordelijk marktgedrag voor de sector Openbaar Vervoer. Daarin wordt beoogd dat bij aanbestedingen ook rekening gehouden wordt met o.a. de inzet van werknemers en hun arbeidsomstandigheden.

Tevreden of niet?

Uiteraard hebben wij met een onze cao-commissie het resultaat besproken. Onmiskenbaar zitten er verbeteringen in, dat stelde de cao commissie ook vast. Maar dat wil niet zeggen dat we laaiend enthousiast zijn, zeker niet.

Inkomen

Wij hadden graag gezien dat er geen knip zat in de loonsverhoging. Het liefst hadden we die met ingang van de looptijd van het contract gehad. Daartegen over staat een hoge eenmalige uitkering van €1000,00 bruto ter compensatie van het later ingaan van de loonsverhoging en per 1/10 is je inkomen verhoogd met structureel 9%. Daar stond eerst 8% en dan is dit dus een procent meer die meetelt voor de rest van je loopbaan. Dat is gewoon beter.

Werkdruk

Ten opzichte van 17 januari is er voor werkdrukafspraken 2% van de loonsom beschikbaar gesteld.  Dit is geen studieafspraak of zo! Dit is geld wat uitgegeven moet worden aan werkdruk. De manier waarop partijen dat gaan doen, daar zijn onafhankelijken bij betrokken die meekijken met het proces. Verder kunnen we ook arbitrage toepassen als werkgevers niet mee willen werken. Dat is dus geen geld wat weggemoffeld kan worden, maar daadwerkelijk budget dat ingezet en vertaald moet worden in concrete afspraken die  per december 2023 de werkdruk gaan verlichten.

Niet gerealiseerd

Wij hadden graag afgesproken dat ook medewerkers met korter dienstverband dan 10 jaar, maar langer dan 5 jaar, ook deels gebruik konden maken van ouderenregelingen. Daar wilden werkgevers niet aan beginnen. Wat wij ook heel vervelend vinden is dat werkgevers niet bereid waren concrete afspraken te maken in bijlage 35.

Machinisten

Werkgevers hebben toegezegd en zullen dit ook schriftelijk bevestigen dat de machinisten in salarisgroep 6 zullen worden ingedeeld. Het betreft op dit moment 1 bedrijf die de machinisten in 5 indeelt, dus vandaar dat werkgevers het buiten de CAO om willen regelen.

Ledenbijeenkomsten

Uiteraard gaan wij het resultaat aan jullie voorleggen, want jullie gaan daarover. Jullie krijgen allen de mogelijkheid om digitaal je stem uit te brengen, maar eerst zullen we een aantal digitale ledenbijeenkomsten organiseren waarin we het onderhandelingsresultaat met jullie willen bespreken.

Een uitnodiging daarvoor volgt komende  week.

Hanane Chikhi
h.chikhi@cnvvakmensen.nl

Evert Jan van de Mheen
ej.vandemheen@cnvvakmensen.nl

Downloads

Wil je reageren of heb je een vraag?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error