Acties cao Openbaar Vervoer en MultiModaal (14)

Werkgevers irriteren zich eraan dat vakbonden overal het labeltje werkdruk opplakken en zelf geen voorstellen doen om de werkdruk te verminderen. “We weten dat de werkdruk hoog is, maar we lossen dat niet op in de cao”, aldus de werkgevers. Maar op een andere manier lossen ze het ook niet op.

Werkgevers gaan aan werkdruk voorbij
Enerzijds zeggen werkgevers te weten dat er werkdruk is, maar ze doen er niets aan. Natuurlijk beseffen wij dat in de ene regio de omstandigheden anders zijn dan in de andere en ook dat werkdruk voor de één anders uitpakt dan voor een ander. Maar een feit blijft dat uit onze cao enquête blijkt, dat 3 op de 4 werkdruk ervaart. Dan kun je als werkgever niet zeggen we doen daar niets aan.

Wij hebben voorstellen gedaan
CNV Vakmensen heeft voorstellen gedaan om de werkdruk omlaag te brengen en ik noem de belangrijkste:
In bijlage 35 dient opgenomen te worden dat een onderbreking minimaal de tijd dient te bevatten die nodig is voor een sanitaire stop exclusief de overeengekomen looptijd.
Antwoord werkgever: Nee, te duur; geen inhoudelijke discusssie.
In de late dienst moet een pauze opgenomen worden van minimaal 20 minuten waarop op een redelijk tijdstip de maaltijd kan worden genuttigd.
Antwoord werkgever: Nee, te duur; geen inhoudelijke discussie.
Pauzes mogen niet in het eerste en laatste kwart van een dienst gepland worden.
Antwoord werkgevers: Nee, te duur; past niet in de omloop.

Wij hebben nog wel meer voorstellen gedaan, maar het enige waar een beweging werd gemaakt, is dat er één maaltijddienst per 14 dagen mogelijk is, in plaats van maximaal 1x per twee weken. Daarnaast is er nog een beweging gemaakt over de gebroken diensten.

Triest
Wij doen deze voorstellen niet omdat we het leuk vinden, maar omdat het nodig is. Een pauze van 15 minuten is simpelweg tekort om je maaltijd op te eten. We moeten het wel vastleggen, want werkgevers hebben lak aan intentieafspraken of inspanningsverplichtingen. Daar houden ze zich niet aan. De omloop is belangrijker dan de gezondheid van de chauffeur.
Dus werkgevers, neem je verantwoordelijkheid.

Respect
Werkstakingen leveren altijd wat spanningen op tussen werkwilligen en stakers. Verschil van mening is niet erg, maar respecteer elkaar. Je weet niet altijd wat de dieperliggende reden is waarom iemand niet staakt, maar hoe dan ook, heb respect voor elkaar. Uiteindelijk ben je collega’s, of je nu staakt of niet. Andersom verwachten wij ook van werkwilligen dat zij respect hebben voor de stakers.
Dat respect betreft wat ons ook de werkgevers. Het ondertekenen van petities als "Kagie moet weg" leiden nergens toe en getuigen niet van respect. We spelen de bal en niet de man. Uiteindelijk is hij slechts woordvoerder niets meer en niets minder. De directies bepalen wat er op tafel komt te liggen en niet hij. Hij is slechts de spreekbuis.

We houden jullie op de hoogte.

Evert Jan van de Mheen
ej.vandemheen@cnvvakmensen.nl

Hanane Chikhi
h.chikhi@cnvvakmensen.nl

Sijtze de Bruin
s.debruine@cnvvakmensen.nl

Stel hier je vraag aan de onderhandelaar

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error