5 jarig werkzekerheidsakkoord wordt niet verlengd

Vijf jaar lang was er een werkzekerheidsakkoord in de Rotterdamse containersector. Een akkoord dat niet uit de lucht kwam vallen. Het was te danken aan de kracht van een sterke organisatiegraad van de vakbonden, een goed verhaal én een beetje goede wil. Toch wordt het akkoord niet verlengd.

In 2015 is na veel zendingswerk, overtuigingskracht, overleg en onderhandelingen het ‘Werkzekerheidsakkoord Rotterdamse Containersector’ overeengekomen tussen de betreffende bedrijven, het Havenbedrijf Rotterdam, FNV Havens en CNV Vakmensen. In het akkoord waren afspraken gemaakt over generatieregelingen (ouderen minder werken zodat jongere in mindere mate getroffen zouden worden met de gevolgen van minder werk), afspraken over collegiale in- en uitleen, afspraken over opleiden van huidig personeel en afspraken om alternatief werk te realiseren voor medewerkers die aangepast werk nodig hebben om gezond en wel werkzaam te blijven tot hun pensioneringsdatum. Op 4 juni vond de eindevaluatie plaats en keken we vooruit.

Waren de afspraken nodig?
Achteraf gezien bleek het absolute werkverlies mee te vallen bij de terminals / bedrijven die partij waren bij dit akkoord. Redenen waren omdat (1) de economie en dus het aantal op- en overslagbewegingen weer aantrok, (2) de te behalen efficiency winst door de high tech Terminals met onbemande kranen lang op zich liet wachten en (3) de generatieregeling aansloeg.

Seinen op groen - maar pas op met oversteken
De Rotterdamse haven is een haven om trots op te zijn. Er wordt continu op verschillende vlakken geïnvesteerd om de haven zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Denk aan de infrastructuur, digitale ondersteuning maar ook investeringen om meer vragende klanten te kunnen blijven bedienen zodat we de belangrijkste mainport blijven van Europa. Geen wonder dat - los van een coronadipje - stevige groei in de lijn van verwachting ligt vwb het overslaan van container tot in ieder geval 2025 (aldus het havenbedrijf). Wel blijkt uit kwalitatief onderzoek dat er factoren zijn op mondiaal niveau die de groeiverwachting in de weg kunnen staan. Denk aan de Brexit, geopolitieke spanningen rondom handelsakkoorden et cetera. Daar komen nu ook de nog onvoorspelbare gevolgen van de covid-19 pandemie bij. Hoewel de seinen op groen staan moet je dus blijven oppassen met oversteken.

Hoe verder?
Hoewel de doorrekeningen en het recente verleden aantonen dat het met de absolute werkgelegenheid wel snor zit laat de toekomst zich, naar onze bescheiden mening, maar moeilijk voorspellen. Om die reden heeft CNV Vakmensen op 4 juni 2020 tijdens de eindevaluatie van het akkoord bepleit het akkoord te verlengen. Immers beter ermee verlegen dan erom verlegen zijn. Ruimte om het akkoord aan te passen was er naar onze mening daar uit de evaluatie bleek dat sommige maatregelen uit het akkoord niet uit de verf kwamen zoals de collegiale in en uitleen. De reactie van de organisaties waren unaniem negatief. Zij willen pas praten over dergelijke akkoorden als de noodzaak zich aandient. Dat vakbonden de organisaties te zijner tijd op die noodzaak moeten wijzen lijkt mij evident.

Los van een gezamenlijk inzicht van de kwaliteit en opvolging van afspraken uit het akkoord heeft de eindevaluatie heeft ook wat positiefs opgeleverd. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zich bereid verklaard om in de toekomst de sociale dialoog te willen blijven faciliteren. Hierdoor blijft een overkoepelend structuur(tje) op sectorniveau in stand. Wij hebben aangegeven voldoende aanleiding te zien om los van bedrijfsniveau ook op sectorniveau met elkaar in gesprek te gaan om overkoepelend oplossingen uit te werken voor uitdagingen waar onze leden tegen aanlopen. Denk aan de automatiseringsdrift, duurzame inzetbaarheid binnen de sector, loopbaanperspectieven in de containersector - specifiek voor de sjorders; één van de zwaarste beroepen - en maatwerk afspraken die eerder stoppen met werken mogelijk blijft maken.

Die groep Sjorders heeft bij ons extra aandacht. In het akkoord was afgesproken dat de een container exchangeroute (cer) tussen de terminals aangelegd zou worden en dat het bijkomende chauffeurswerk bemand zou worden. Dit zou een mooie alternatieve baan zijn voor hen die het fysiek zware werk niet meer aan kunnen tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd. Het Havenbedrijf en de Terminals hebben deze afspraak nu voor afloop geschonden. De CER zal onbemand vormgegeven worden. Een alternatieve (loop)baan verdwijnt hiermee voor de Sjorders en dat laat CNV Vakmensen niet gebeuren. Het Havenbedrijf en de Terminals hebben hier een verantwoordelijkheid te pakken. Daar gaat CNV Vakmensen zich hard voor maken in de volgende overleggen!

Onze inzet is niet vrijblijvend
“Praten om te praten” zijn we niet van. Overleg, een sociale dialoog, moet waarde opleveren voor onze leden. M.a.w. overleg moet leiden tot afspraken. Brede steun van werkenden is daarbij van groot belang. Daar zit dan ook de grootste les van vijf jaar werkzekerheidsakkoord in de Rotterdamse containersector. Zonder jullie steun, het feit dat jullie schouder aan schouder stonden voor de goede zaak heeft ons geholpen goede afspraken te maken. We zijn er van overtuigd dat we dat in de toekomst ook kunnen doen!

Met vriendelijke groet,

Mede namens Hanane Chikhi, Fadua Toufik en de kaderleden,

Tjeerd Orie
Bestuurder CNV Vakmensen
T. 030 751 1570 / M. 06 20 48 94 75
CNV online community |Website CNV Vakmensen | Persoonlijke LinkedIn-Pagina

Nb. Deze communicatie is in aangepaste vorm als blog na te lezen op LinkedIn