Crisismaatregelen OTIB

In deze nieuwsbrief lees je over de crisismaatregelen en andere activiteiten van OTIB. Ook wijs ik je graag op de mogelijkheid om gebruik te maken van de waardebonnen voor online trainingen via OTIB.

Crisismaatregelen OTIB
Het coronavirus raakt de technische installatiebranche hard. OTIB ontwikkelde maatregelen om jou zo goed mogelijk te ondersteunen in deze moeilijk tijd.

In de bijlage vind je een overzicht van de mogelijke gevolgen van de coronacrisis op korte, middellange en lange termijn en de daarbij horende maatregelen van OTIB.  

Voorgestelde maatregelen van OTIB aan het bestuur
BBL leerlingen die niet met ontslag worden bedreigd:

  • Inzetten op alternatieve vorm praktijkscholing bij werkgever of middels praktijkwerkplaats
  • Creëren van DUO banen
  • Tijdelijke inzet bij andere werkgever

BBL leerlingen die wel met ontslag worden bedreigd:

  • BBL leerlingen bemiddelen van “werk naar werk”

Andere activiteiten van OTIB

Waardebonnen voor online leren
OTIB heeft een groot aanbod aan online trainingen dat interessant is voor medewerkers. Denk aan trainingen over persoonlijke, technische of digitale vaardigheden. Of over leiderschap, veilig & gezond werken en samenwerken & communiceren. OTIB biedt medewerkers die een van deze trainingen willen volgen, een waardebon van maximaal € 500,- incl btw.

Campagne om online leren te stimuleren
OTIB wil installateurs inspireren om aan de slag te gaan met e-learnings. HR functionarissen zijn hierin een belangrijke doelgroep. Daarnaast benaderen we aanbieders van e-learnings om ervoor te zorgen dat zij een aanbod hebben specifiek voor installateurs. Ook vragen we ze om bijvoorbeeld maandabonnementen beschikbaar te stellen.

Specifieke bijscholings-op-maat trajecten bij individuele bedrijven
In de komende periode wordt duidelijk welke bedrijven extra getroffen worden door de coronacrisis. Per RBPI bekijken we tijdens bedrijfsbezoeken welke bedrijven dat zijn. Deze bedrijven krijgen de mogelijkheid om meteen extra ondersteuning te krijgen op het gebied van behoud en bijscholing van werknemers. Denk bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van extra kortdurende opleidingsbudgetten voor medewerkers van deze bedrijven. Een ondersteuningstraject bij een bedrijf duurt maximaal drie maanden.

Opschalen van de activiteiten van het servicepunt arbeidsmarktmobiliteit (SAM)
Het betreft hier het opschalen ten behoeve van:

Onderwijs (BBL, praktijkonderwijs, etc)
  • rol als meldpunt voor BBL leerlingen die (tijdelijk) op non actief worden gesteld en hun BBL niet kunnen afronden / voorzetten
  • actief benaderen BBL leerlingen
  • verbinding met SBB en onderwijs aanbieders
Arbeidsbemiddeling (trajecten aan elkaar verbinden)
  • het faciliteren van “werk naar werk” trajecten
  • het verbinden met andere partijen zoals UWV, gemeentes, etc.
  • rol als meldpunt voor werknemers
Arbeidsmarktscan (vacatures ophalen en aanbod matchen)
  • het actief ophalen van vacatures bij bedrijven met als doel deze te verbinden aan de van “werk naar werk trajecten”

BBL Vangnet
Om alle actieve BBL leerlingen een vangnet te bieden, is het belangrijk dat zij weten dat OTIB ondersteuning kan bieden en dat ze hierover contact kunnen opnemen. Hiervoor is in het verleden het systeem van de BPV pas toegepast. In de huidige digitale tijd is een pas misschien niet het juiste middel. Om die reden is het voorstel om alle BBL leerlingen te benaderen via direct mail, social media, nieuwsbrieven, etc.

Neem contact op
Heb je vragen over deze nieuwsbrief? Neem contact met me op via de contactgegevens hieronder of via Je Achterban.

Met vriendelijke groet,

Marco Hietkamp
Bernard Zijlstra
06 833 964 79
b.zijlstra@cnvvakmensen.nl