Leden wijzen cao-eindbod facilitaire contactcenters af, wat betekent dat?

De leden van CNV Vakmensen hebben het cao-eindbod van de werkgevers facilitaire contactcenters afgewezen. 98% stemde tegen. Het bod is onvoldoende, vinden de leden. Er is dus voorlopig nog geen nieuwe cao. Deel deze nieuwsbrief met al je collega's. Hoe gaat het nu verder?

De collectieve loonsverhoging die de werkgevers bieden, is echt te weinig. Bovendien geldt die niet voor iedereen. Als je bijvoorbeeld niet in het JMS-model zit (junior-medior-senior) en iets minder dan de norm scoort, dan krijg je minder. De werkgevers zeggen dat ze daarnaast nog meer bieden, want je kunt nog wat extra’s krijgen als je goed presteert of promotie maakt. Maar die verhoging is dus afhankelijk van je beoordeling en prestaties.

Wij vinden dat allemaal niet OK. We vinden iedereen voor de inflatie gecompenseerd moet worden via de collectieve loonsverhoging. Onafhankelijk van je functie en onafhankelijk van prestaties.

Paar voorbeelden

Een paar voorbeelden laten zien welke minimale verhoging(excl de eventuele verhogingen obv beoordeling en prestaties) de werkgevers hebben geboden:

  • Stel, je bent junior en je verdient in december 2021 10 euro. Volgens het JMS-model heb je dan in januari op basis van de huidige cao-afspraken 10,11 euro gekregen. Het laatste bod van de werkgevers houdt in dat je 10,16 euro krijgt (5 cent erbij) per 1 januari 2021.
  • Stel, je bent medior en je verdient 10,30 euro. Dan krijg je er op basis van het nieuwe JMS-model 5 cent bij (10,35). Verdien je als medior meer dan 10,35 dan krijg je géén JMS-verhoging. Ook niet met het nieuwe voorstel van werkgever.
  • Stel, je bent senior en verdient 10,51. Dan krijg je er 5 cent bij. Maar als je in december 2021 al meer dan 10,56 verdient, krijg je er in het nieuwe voorstel ook niks bij, omdat je al meer verdient dan het senior-salaris van 10,56.

In juni gaat het minimumloon weer omhoog. Dat betekent dat de JMS-lonen ook omhoog gaan, maar we weten niet hoeveel dat zal zijn. Vorige jaar was die verhoging 0,96%. Dat zou voor een junior beteken dat je dan op 10,26 euro zou uitkomen. Plus 10 cent.
Op basis van een goede beoordeling kunnen jullie er ook op vooruit gaan maar omdat het verloop hoog is en velen maar kort bij dezelfde werkgever werken levert dit weinig op. Overigens is de beoordelings verhoging over 2022 verbeterd ten op zichte van het eerste bod, maar nog minder dan in 2021.

Wat willen wij?

  • De cao moet voor iedereen gaan gelden, ook voor supervisors, teamleiders en andere medewerkers. We willen een einde aan de driedeling tussen het hogere management waar het goed geregeld is, de agents waar het minimaal geregeld is en de groepen waar niks voor geregeld is. Je werkt samen in een bedrijf om klanten zo goed mogelijk te helpen.
  • Er moet een pensioenregeling komen. De werkgevers willen ‘wel een keer’ een pensioenregeling invoeren. Maar wanneer precies en hoe die eruit komt te zien, is volkomen onduidelijk. Wij willen duidelijke afspraken over een goed pensioen, waar jullie bij betrokken zijn. Niet een eenzijdig door werkgever opgestelde regeling.
  • Afspraken over thuiswerken. De werkgevers willen nu een thuiswerkvergoeding van 2 euro betalen, dat is zeker al een verbetering. Maar we willen ook afspraken maken over thuiswerken. Velen van jullie willen dat graag blijven doen. Maar niet alle werkgevers willen dat.
  • Voldoende middelen om je werk thuis goed te kunnen doen (bureau, scherm, apparatuur). Dat willen we in de cao vastleggen. Nu ben je nog afhankelijk van de goedheid van de werkgever.

Hoe gaat het nu verder?

We hebben het bod van de werkgevers afgewezen. Dat betekent dat werknemers straks actie mogen voeren voor betere afspraken. Actievoeren is een grondrecht, maak daar ook gebruik van!

We gaan nu een aantal dingen doen:

  • Komende tijd organiseren we in het land bijeenkomsten om met jullie te onderzoeken welke actiemogelijkheden jullie zien om werkgevers op andere gedachten te brengen. Mobiliseer je collega’s alvast en maak app groepen om ideeën uit te wisselen**.
  • We openen een meldpunt waar jullie misstanden in de branche kunnen melden. Dit kunnen misstanden zijn qua beloning of wat betreft werkomstandigheden.
  • Via de media vragen we aandacht voor jullie slechte beloning en arbeidsomstandigheden. Hiervoor krijgen we ook graag tips van jullie. Ken je bedrijven waar het echt slecht is, meld het ons.
  • Opdrachtgevers die woekerprijzen normaal vinden, gaan we aanspreken. Een goed voorbeeld is de overheid, zoals bijvoorbeeld de GGD. De eigen cao van de GGD bepaalt dat ze mensen minimaal 14 euro moeten betalen, maar ze besteden het werk uit aan bedrijven zonder pensioen die 10,11 euro betalen. Dat zijn woekerpraktijken.

Reageren?

Heb je vragen of opmerkingen? Op de cao-pagina kun je reageren en je vragen stellen. Laat het me weten!

Roderik Mol
Onderhandelaar CNV Vakmensen
M: 06 20 47 18 90
E: r.mol@cnvvakmensen.nl