Overleg EBS IJssel-Vecht en vakbonden 30 januari 2024

De situatie binnen de Openbaar Vervoer concessie IJssel-Vecht (Zwolle, Apeldoorn, IJsselmond en stuk Flevoland) loopt uit de hand. Er moet snel verbetering komen voor de reizigers en chauffeurs, anders loopt het totaal uit de hand.

Door middel van deze nieuwsbrief, volgend op het overleg met kaderleden CNV en FNV, willen wij jullie informeren inzake de punten die verbetering behoeven.

30 januari gesprek EBS

De gezamenlijke vakbonden CNV Vakmensen en FNV hebben op 30 januari een gesprek met jullie werkgever EBS. Dit betreft oorspronkelijk een onderhoudsgesprek, waarbij gesproken gaat worden over het herstel van een aantal defecten van de elektrische bussen. Afgelopen zomer hebben we een enquête gehouden waarbij naar voren kwam dat er nog vele fysieke klachten waren als gevolg van allerlei materiaal onvolkomenheden. We krijgen dan een update en die zullen we met jullie delen.

Nieuwe problemen

Maar er spelen naar verluid momenteel ook andere belangrijke zaken. De werkdruk is in de hele concessie, ook in de nieuwe concessiedelen, flink toegenomen. Veel problemen, lees vertragingen en rituitval ontstaan met name door de elektrische bussen die niet goed geladen worden, o.a. door het koude weer. Daardoor ontstaan vertragingen, welke voorkomen kunnen worden door meer laadmomenten in de dienstregeling in te bouwen. Maar EBS houdt vol aan de normale capaciteit van de bussen, waardoor de rijtijden veel te krap zijn en er veel vertragingen en uitval optreden. Daarnaast is er ook nog sprake van enig personeelstekort.

Hoge werkdruk en afname sociale veiligheid

Dit tezamen maakt natuurlijk dat de werkdruk erg hoog is. Veel jagen van hot naar her en constant achter de dienstregeling aan rijden. Regelmatig ongepland rittenuitval maakt dat er in een bepaalde mate sprake is een onbetrouwbare dienstregeling. Dat zorgt tegelijkertijd voor meer onveiligheid onderweg. Door de hele tijd te laat te komen, ontstaat er automatisch meer wrijving met passagiers. Via vakbondskaderleden kwam met name naar voren dat schelden en zelfs spugen, vaker voorkomt dan normaal. Men is bang dat het verder escaleert.

Oplossingen

Als gezamenlijke vakbonden vinden we dat er oplossingen moeten komen, die in de basis zorgen voor een betrouwbare dienstregeling. Dat is de enige manier om het de veiligheid weer binnen normale proporties te krijgen. Dat kan betekenen dat er zou moeten worden afgeschaald. Maar dan wel met een duidelijke visie waarbij sprake is van een tijdelijke maatregel. Er mag geen werk verdwijnen en de werkgever mag hard maken dat ze er alles aan doen om de staat van de bussen te verbeteren en nieuw personeel aantrekken.

De maat is bijna vol

Want het signaal van de vakbondskaderleden is duidelijk: de huidige situatie met bussen die niet volledig werken (rijtijden niet haalbaar), en enig personeelstekort, zorgen voor een dusdanige , onbetrouwbare dienstregeling, waardoor de veiligheid in het geding komt. Dit is niet lang meer vol te houden. Wij hebben EBS al verzocht om snel met een duidelijk plan van aanpak te komen. Er moeten perspectieven geboden worden. We gaan hierover praten op 30 januari 2024.

Oproep aan iedereen

Verder concluderen de kaderleden dat veel mensen blijven doorrijden met defect materiaal. Omdat men dat zelf wel ok vindt, maar ook omdat de werkgever in een aantal gevallen propageert door te rijden. Ook vernemen we dat bij mensen de maat vol gaat raken, als de veiligheidssituatie zich verder verhardt. Dan kan er een grens bereikt worden. We maken ons op basis van de signalen van kaderleden van beide vakorganisaties wel een beetje zorgen.

We doen daarom de volgende oproepen aan iedereen:

  • Als je een bus hebt, waarbij een rode lamp/signaal brandt, dan zet je deze bus aan de kant. Het is belangrijk dat iedereen dit ook naleeft. Anders blijf je problemen oplossen voor je werkgever en breng je jezelf straks nog veel erger in de problemen.
  • Het is algemeen bekend dat de bussen het nog slechter doen met de kou. Het komt ook redelijk vaak voor dat je start met een koude bus. Ook hier geldt, het is ongezond, en uiteindelijk ook onveilig voor de passagiers, als je toch met een ijskoude bus gaat rijden. Natuurlijk heeft iedereen qua kou zijn eigen grens. Maar als je thermokleren/dikke kleren aan hebt, en je hebt het nog koud, laat deze bus dan staan.
  • Het siert jullie, dat je altijd op tijd wil rijden. Jullie zijn dienstbaar. Maar er is door onvolledig materiaal en een personeelstekort sprake van veel rituitval en ook ongepland. Dat maakt dat de rijtijden moeilijker haalbaar zijn en de werkdruk hoger dan normaal is. Ga dan ook niet als een gek je best doen, om je daaraan te houden. Zorg dat je je pauze gebruikt voor jezelf om weer op te laden. 

Belangrijk

Belangrijk is ook dat iedereen zich houdt aan deze oproepen. Anders heeft het geen zin. Mocht jouw werkgever, jou verzoeken om toch werkzaamheden uit te voeren, waarvan jij vindt dat het onverantwoord is, meldt het s.v.p. bij jouw vakbond.

Camera-incidenten

Verder zijn er nog meldingen gekomen dat er mensen zijn die op het matje zijn geroepen omtrent gedrag gesignaleerd op camerabeelden. De vraag is of de beelden gebruikt mogen worden om gedrag van werknemers te beoordelen. We zullen hier navraag over doen en de situatie beoordelen. We komen hierbij jullie op terug.

In de bijlage staan nog enkele punten. We komen bij jullie terug na het overleg op 30 januari.

Mede namens CNV-kaderleden IJssel-Vecht

Peter de Ridder
Bestuurder CNV Vakmensen Stads- en Streekvervoer
M: 06 5160 1997
E: p.deridder@cnvvakmensen.nl

 

Downloads