EBS Moet met een verbeterplan komen voor Concessie IJssel-Vecht

De vakbonden willen in overleg met EBS om de problemen binnen de openbaar-vervoer concessie IJssel-Vecht(met name binnen Flevoland) op te lossen en de werkdruk voor chauffeurs niet -extra- verhogen en de enorme vertragingen in de dienstregeling te verbeteren. Een enorme tegenvaller, aangezien dit niet was voorzien en de overgang "kleine" ov concessies betreffen

 
OV Concessie IJssel-Vecht per 10 december 2023 uitgebreidt

De ov concessies IJsselmond en stadsvervoer Lelystad met oa vestigingen als Lelystad, Dronten, Emmeloord Zwartsluis, Harderwijk zijn per 10 december 2023 onderdeel van de reeds bestaande OV concessie IJssel-Vecht en zijn daarbij overgegaan van Dieselbussen naar Electrische bussen en hiernaast is de dienstregeling(het aantal bus routes en bussen)uitgebreidt en dat is de kern van de huidige problemen(te weinig chauffeurs en E-Bussen die onvoldoende functioneren en voor de enorme problemen zorgen).

De problemen met de E-Bussen zijn er al meerdere jaren(ook al bij Keolis)en uitbreiding van de concessie heeft hiervoor geen oplossing geboden, ookal zijn de bussen allemaal gekeurd en min of meer goedgekeurd in opdracht van de Provincie(s). Als het ene probleem wordt opgelosd, dan ontstaat er elders weer een nieuw probleem. Een probleem wat schijnbaar niet op te lossen valt en afschrijven van de bussen(meer dan 100 miljoen)wil niemand schijnbaar voor zijn rekening nemen? Vanuit de bonden is er steeds overleg en druk gezet bij Keolis en nu EBS. Het laatste overleg hierover dateert van november 2023 en daar zijn onder de leiding van een nieuwe manager goed resultaten getoond en beloofd. Er is overleg in januari 2024 afgesproken inzake de E-Bussen binnen EBS IJssel-Vecht met FNV en CNV kader.

De chauffeurs die zijn overgekomen van Connexxion en Arriva moeten alle negatieve gevolgen(enorme vertragingen, veel ritten die uitvallen en busen die niet voldoende functioneren) opvangen. Het ziekteverzuim neemt enorm toe.

Ook bij andere concessie wisselingen(ao Van Keolis naar Arriva in Twente)spelen dezelfde problemen en ook hier is waarschijnlijk een personeelstekort en niet goed functionerende E-Bussen de oorzaak.

Afschalen van de dienstregeling Geaccepteerd door de Provincie(s)?

EBS beroep zich op overmacht en heeft de opdrachtgever gevraagd de dienstregeling aan te passen om de ontstane problemen tegen te gaan en schijnbaar erkent de Provincie de situatie binnen EBS en hopelijk geeft dit de nodige rust en werkt gunstig uit voor de werkdruk en stress van de chauffeurs.

Vakbonden willen(eisen) een verbeterplan van EBS zien en wel binnen afzienbare tijd, de tijd dringt en het geduld van de chauffeurs is OP

We hebben reeds de CEO(de heer Wilco Mol)een dringend bericht gestuurd om de situatie te verbeteren en snel ook! We moeten het samen oplossen EBS, Provincie en chauffeurs/vakbonden.


We gaan met ons kader in overleg om verdere stappen te bespreken.

Heeft U vragen of opmerkingen, laat het ons weten

Peter de Ridder
besturder CNV Stads- en Streekvervoer
06-51601997
p.deridder@cnvvakmensen.nl







Wil je reageren of heb je een vraag?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error