Nog steeds geen akkoord cao TSM

Na de ledenvergadering is er op 15 december verder onderhandeld over een nieuwe cao TSM. Helaas heeft dat geen resultaat opgeleverd. Aan het eind van de onderhandelingen hebben we Doeksen gevraagd om hun eindbod maar op papier te zetten.

Tijdens het overleg is eerst de uitkomst van de ledenvergadering besproken. We hebben verteld dat het loon, de reisuren in het rooster en seniorenregeling de belangrijkste punten zijn.

Daarnaast zijn de posities van een paar mensen van de waldienst besproken. Tijdens de ledenvergadering in Harlingen bleek dat bij de waldienst nog een aantal mensen niet de juiste betaling krijgen. Zij hebben nog een contract dat hoort bij mensen die alleen in de vakantie werken en geen toeslagen krijgen. De directie heeft toegezegd dat met terugwerkende kracht te willen corrigeren. Hierbij de oproep aan die mensen zich bij mij te melden. Dat kan via j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl

Het volgende thema was de positie van de stewardessen. Al jaren is het gewenst dat zij ook onder de cao TSM gaan vallen. In 2020 is wel afgesproken dat de stewardessen binnen de cao Horeca beter worden beloond maar de wens blijft om onder de cao TSM te gaan vallen. Aanvullend is besproken of dan ook de pursers onder de cao TSM moeten. Immers zij vallen ook onder de kernbemanning.

Na deze punten is er gesproken over de punten die we als belangrijk hebben aangegeven:

Looptijd: Doeksen wil graag 2 jaar. Vakbonden willen dat laten afhangen van de loonsverhoging.

Loon: Doeksen doet het voorstel om zowel in 2024 als in 2025 de lonen te verhogen met de Ali plus 0,75%. Daarbij geldt wel het minimum van 4,75%

Reiskosten: De directie is bereid af te spreken dat de reiskotenregeling naar € 0.23 gaan maar wil wel een maximum aantal kilometers enkele reis op 50 kilometer zetten (was 40).

Flexuren: We zijn er mee akkoord dat de flexuren naar 0 gaan en dat er binnen een dag (als het voor de betrokken medewerker mogelijk is) met uren geschoven kan worden op dezelfde dag).

Reisuren: Doeksen heeft hun voorstel om reisuren buiten het rooster te houden en tegen 100% worden uitbetaald ingetrokken. De reisuren blijven dus gewoon ingeroosterd worden.

Duurzame inzetbaarheid: De inzet van de vakbonden is om naast de verlofspaarregeling ook een 80/90/100 regeling af te spreken. Dat is voor Doeksen onbespreekbaar. Volgens hen is het onuitvoerbaar. Om er voor oudere medewerkers toch voor te zorgen dat ze op jaarbasis minder uren werken kan ook het extra aantal vrije dagen verhoogd worden. Dat lijkt voor vakbonden een bespreekbare optie. Echter Doeksen doet het voorstel om het aantal dat nu in de cao staat maar beperkt uit te breiden. Voor mensen van 65 naar 8 dagen per jaar en voor mensen van 66 naar 9 dagen per jaar. Dat is voor ons te weinig.

Aan het begin van het overleg hebben wij bij de directie aangegeven dat ondanks dat er op een aantal punten al overeenstemming is we het totaal als één geheel zullen beoordelen. Aan het eind van dit overleg komen we tot de conclusie dat het totaal onvoldoende is om tot een akkoord te komen.

We hebben de directie gevraagd om hun bod, voor de kerst maar op papier te zetten. We zullen dan met de kaderleden overleggen wat onze volgende stap is.

Realistisch is om te constateren dat er voor 1 januari 2024 geen nieuwe cao zal zijn. Dat is teleurstellend. De loonsverhoging door de ALI in januari 2,4% gaat wel door.

De cao online

Je kunt het hele cao-traject online volgen. Reageer of stel je vragen en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws over jouw cao-traject. Ga hier naar jouw cao-pagina

Jan Kampherbeek
bestuurder CNV Vakmensen
E j.kampherbeek@cnvvakmensen.nl
M 06 5160 2022

 

Laat hier je reactie of opmerking achter voor de onderhandelaar:

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error