Stand van zaken Wärtsilä Nederland

Onlangs werd ik per email geïnformeerd door Wärtsilä over wat nieuwe ontwikkelingen. Ik heb de hoofdpunten uit dat bericht voor jou in kopie hieronder gezet.

Hoofdpunten

  • Onze Voyage businesses een strategie-update heeft uitgevoerd. Dat was nodig omdat de Voyage business structureel verlieslatend is, zonder zicht op verbetering op korte termijn.
  • Uitkomst daarvan is dat Wärtsilä een goede toekomst ziet voor een deel van de producten / organisatie binnen de onderneming, maar voor een deel van de producten / organisatie onvoldoende strategische fit ziet.
  • Het voormalige Voyage gesplitst wordt:
  • Ongeveer de helft van het voormalige Voyage gaat binnen Marine Power verder als Voyage Services.
  • Dit deel bevat de producten die substantieel bijdragen aan de Wärtsilä strategie.
  • De andere helft van het voormalige Voyage gaat verder als Business Unit Automation, Navigation & Control Systems (ANCS).
  • ANCS wordt onderdeel van ons Portfolio cluster, wat effectief betekent dat Wärtsilä op termijn op zoek gaat naar een nieuwe eigenaar met een betere strategische fit (verkoop).
  • Wereldwijd worden 300 posities geschrapt, tegelijk worden 150 vacatures geopend.
  • De Voyage groep in Nederland bestaat uit 33 medewerkers, het grootste deel werkzaam vanuit locatie Schiedam
  • Naar verwachting zullen ook in Nederland posities verdwijnen. Exacte aantal kan ik nog niet bevestigen.
  • Ook de Marine Electrical Systems business unit wordt onderdeel van het portfolio-cluster. Die BU heeft geen werknemers in Nederland.
  • We hebben onze Europese OR en de OR van Wärtsilä Nederland geïnformeerd
  • Het streven is om in april de nieuwe organisatie te hebben staan.
  • We praten verder met de werknemersvertegenwoordigingen in de verschillende landen waar deze plannen impact hebben. Zodra de geplande situatie voor Nederland helder is zullen we onze OR om advies vragen (dit is inmiddels gebeurd).

Volgens Wärtsilä zullen de gevolgen in Nederland zeer beperkt zijn en is de verwachting dat de nieuw gecreëerde vacatures ervoor zorgen dat er vrijwel geen ontslagen zullen vallen.

Sociaal Plan

Feit is dat er momenteel geen sociaal plan is en betekent in principe dat Wärtsilä alleen rekening hoeft te houden met ontslagwetgeving en cao. In het geval dat jij of jouw collega hiermee te maken krijgen is het dus verstandig om pas na overleg met ons een handtekening te zetten onder het aanbod dat je mogelijk ontvangt. Beter voorkomen dan genezen én moet je wel lid zijn van CNV! Voor collega’s die nog geen lid zijn hebben wij een mooi aanbod waardoor je enkele maanden lid kan zijn zonder contributie te betalen. Kijk ook op cnv-ledenwerven.nl

Heb je vragen?

Als je vragen, opmerkingen of commentaar hebt kan je mij berichten via a.bot@cnvvakmensen.nl  Bellen kan natuurlijk ook. 
Tot slot het volgende. Door pensionering en vertrek naar andere sectoren hebben wij vacatures in onze landelijke cao-commissie. Dit is een groepje leden in de Metalektro die zich 4 á 5 keer per jaar buigt over de gang van zaken in de sector en de gevolgen daarvan voor werknemers en cao. Je krijgt hiervoor doorbetaald vrijaf en vergoeding van alle reiskosten. Iets voor jou? Ik hoor er graag van.

Arthur Bot, bestuurder CNV Vakmensen
M 06 2044 5190 /  a.bot@cnvvakmensen.nl