Verslag cao-onderhandelingen Interieurbouw en Meubelindustrie: het loongat is nog stevig

Donderdag 23 november hebben we de derde onderhandelingsronde gehad voor de cao voor de Interieurbouw en Meubelindustrie. Hoewel de onderhandelingen constructief verliepen zijn we elkaar wat de loonontwikkeling betreft nog niet dicht genaderd. Het loongat is nog stevig!

Tijdens deze onderhandelingsronde hebben we ons gefocust op de onderwerpen loon en een reiskostenvergoeding in de cao. Het idee is, dat als we hier uitkomen, we ook nog afspraken kunnen maken over een aantal andere belangrijke onderwerpen.

Wat willen wij op deze punten

  • Om ervoor te zorgen dat de medewerkers die het hardst worden geraakt door de inflatie op een passende manier worden gecompenseerd, willen we een afspraak maken over “centen én procenten”. Wij stellen een loonsverhoging voor van de feitelijke salarissen en salarisschalen van 7,5% per 1 januari 2024. Daarnaast willen we de feitelijke salarissen en salarisschalen per die datum verhogen met €80,- bruto per maand. Dezelfde voorstellen doen we ten behoeve van de jeugdschalen.
  • In de vorige nieuwsbrief hebben we al aangegeven dat we het een gemis vinden dat er in de cao niets is afgesproken over een woon-werkverkeer vergoeding. We weten dat veel bedrijven een vergoeding voor woon-werkverkeer hebben, maar we vinden ook dat t.a.v. de reiskosten het speelveld voor iedereen gelijk dient te zijn. We hebben daarom voorgesteld de fiscaal vrijgestelde vergoeding te vergoeden. Per 1 januari 2024 is die gesteld op van € 0,23 per kilometer. Stijgt daarna de fiscaal vrijgestelde vergoeding per kilometer, dan gaat deze tegemoetkoming met dezelfde verhoging omhoog. Als de werknemer meerijdt met een collega of zelf rijdt, ontvangt de werknemer die rijdt een km-vergoeding, gelijk aan zakelijk gebruik van € 0,40 per kilometer is in 2024 € 0,23 onbelast. Daarnaast is de laatste verhoging van de km-vergoeding bij zakelijk gebruik van de eigen auto in 2009. We stellen daarom voor om de km-vergoeding bij zakelijk gebruik van eigen auto te verhogen naar € 0,40.

Wat ligt er nu op tafel?

De werkgevers (CBM) bieden op deze punten nu het volgende:
Looptijd

1 jaar

Loon
De werkgevers hebben ook een voorstel gedaan in centen en procenten.

  • Per 1 januari 2024 - 5% structureel op de salarisschalen en de feitelijke salarissen (inclusief schaal B1)
  • Per 1 mei 2024 - een verhoging voor van de salarisschalen en de feitelijke salarissen met € 400,00 bruto op jaarbasis (€ 33,33 per maand).   
Reiskosten
  • De werkgevers zijn bereid om de huidige fiscaal vrijgestelde vergoeding van € 0,21 per kilometer te betalen van 10-30 kilmeter per dag enkele reis. Ook zijn ze bereid de fiscaal vrijgestelde vergoeding te verhogen naar € 0,23 als deze wijzigt per 1 januari 2024. Verder geven ze aan dat als er in het bedrijf al een vergelijkbare of betere regeling is, dat die dan van toepassing blijft. Ook willen ze de rompslomp niet van een hogere vergoeding bij een eventuele bijrijder, dat moeten ze maar onderling regelen. Werkgevers zijn niet bereid de huidige vergoeding van €0,35 per km bij zakelijk gebruik van eigen auto te verhogen naar €0,40 per kilometer.

Tegenvoorstel bonden op de genoemde punten

Looptijd
1 jaar 

Loon
  • Per 1 januari 2024 – een verhoging van de salarisschalen en de feitelijke salarissen met € 50,- bruto.
  • Per 1 januari 2024 – 4% structureel op de salarisschalen en de feitelijke salarissen.
  • Per 1 april 2024 – 4% structureel op de salarisschalen en de feitelijke salarissen.
Reiskosten
  • Wij hebben voorgesteld om per 1 januari 2024 de fiscaal vrijgestelde vergoeding van € 0,23 cent per kilometer te vergoeden over de afstand 0-40 kilometer enkele reis. Daarnaast hebben we voorgesteld de vergoeding voor zakelijk gebruik van eigen auto te verhogen naar €0,38 per kilometer.

Ander gevoelig punt

Werkgevers willen regelmatig kortdurend ziekteverzuim af kunnen straffen door na de tweede keer of vaker nog maar 70% van je loon te betalen. Wij vinden dat soort maatregelen ongewenst. Ons uitgangspunt is dat ziek zijn geen keuze is en je niet moet uitgaan van wantrouwen. Als een medewerker zich regelmatig ziekmeldt ga je daarover in gesprek of laat je het over aan de arbodienst.

Hoe verder? 

Zoals jullie kunnen zien is het verschil vooral op het loon nog stevig. Werkgevers gaan kijken of ze nog ruimte kunnen krijgen voor een beter loonbod. Op 12 december staat de volgende onderhandelingsronde gepland. Intussen willen we graag van jullie weten wat je van de tussenstand vindt. Stuur daarom jouw mening, wat jij ervan vindt per mail naar mij toe. Een appje sturen mag ook.  

De cao online

Je kunt het hele cao-traject online volgen. Reageer of stel je vragen en blijf altijd op de hoogt van het laatste nieuws over jouw cao-traject. Ga naar jouw cao-pagina

Namens de onderhandelingsdelegatie CNV Vakmensen 
Martin van Eerde
bestuurder CNV Vakmensen
E m.vaneerde@cnvvakmensen.nl
M 06 81919564

Piet den Ouden, kaderlid CNV Vakmensen 

Laat hier je reactie of opmerking achter voor de onderhandelaar:

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error