Update onderhandelingen Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van Mobiele Kranen

Stormachtig weer; tekenend voor de onderhandelingen.

Vrijdag 24 november hebben partijen voor de derde keer onderhandeld voor een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen voor 2024.

Zoals gemeld, de vorige keer hebben werkgevers 3% geboden. Daar is vandaag een klein stapje in onze richting genomen, maar we zijn er nog niet, nog lang niet. Het stemt ons daarom ook nog verre van tevreden en er zullen binnen de komende weken nog wat hobbels genomen moeten worden, willen wij voor de kerst een cao hebben.

Onrustig

Als onderhandelaars zijn we inmiddels een beetje bijgekomen van het lage bod, maar door het in de nieuwbrief te vermelden, ontstaat de onrust in het land. Heel veel leden hebben hun ontevredenheid aangegeven, waardoor CNV Vakmensen zich gesterkt voelt. Dank daarvoor en blijf dit doen. Wij hebben jouw inbreng nodig om goed voor de dag te komen.

Werkgevers

Werkgevers komen terug met een aantal zaken, waarbij het belangrijkste is, het loon. Het openingsbod voor vandaag is 4%. Daarmee maken ze een stap, maar komt niet in de buurt van jouw koopkrachtbehoud. En dat vindt CNV Vakmensen echt zwaar onder de maat.

Vervolg

In het vervolg passen we de voorstellen dusdanig aan, waardoor we een concreet aantal zaken hebben die voor ons een basis kunnen vormen om tot een cao te komen. We maken daarbij de beweging richting werkgevers waardoor zij weer een beweging qua loon kunnen maken.

En door

Na de lunch komen werkgevers terug op onze voorstellen na een redelijk lange schorsing. In alles komt een redelijke reactie, alleen het loon blijft zwaar achter. Daarin maken werkgevers weer een klein stapje naar 4,5%. Zoals al eerder gemeld, dit ligt ver van jouw koopkrachtbehoud. Dus is dit zwaar onvoldoende voor CNV Vakmensen.

Tot slot

Binnenkort gaan we weer verder. We zullen wel moeten om nog voor kerst tot een deal te komen. Laat weten wat jij vindt. Niet alleen aan ons, ook aan jouw werkgever. Maak duidelijk dat jij meer waard bent dan de 4,5% die nu geboden worden.

Cao-pagina

Het hele cao-traject is online te volgen en je kunt bij alle fases meepraten, reageren (ook op anderen) en je vraag stellen:
Cao Beroepsgoederenvervoer | CNV Vakmensen - Vervoer en logistiek | CNV Vakmensen

Mede namens Wiechert Woensdregt en Martin Nuijens

Roel van Dijk
Onderhandelaar CNV Vakmensen
M 06 5338 4473
E r.vandijk@cnvvakmensen.nl

Heb je een vraag of opmerking?

13 berichten

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error
    meer dan 1 jaar geleden
    Hoe gaan we de achterstallige inflatiecorrectie inhalen / doorduwen?
      U
      Error
      meer dan 1 jaar geleden
      De TLN en VVT moeten zich schamen. De transportsector loopt al decennia achter op de inflatie van rond de 23,5 procent. Zij proberen het nog steeds, om de chauffeurs als een rotte citroen uit te persen, zodat alleen de zakken van de werkgevers te vullen. Werkgevers klagen al decennia steen en been, dat zij steeds meer hogere kosten hebben, maar vergeten hun personeel. De geboden loonsverhoging voor 2023 is ook maar een hele kleine sigaar uit eigen doos. De geboden 7,5% is een lachertje, ten opzichte van andere cao’s, waar gemiddeld 11 procent werd gegeven, zoals de inflatie ook groeide. Voor 2024 worden in andere Cao’s ook rond de 10 procent gebod, en waarom moet een chauffeur het met minder doen? Werkt een chauffeur voor een filantropische instelling?
        U
        Error
        meer dan 1 jaar geleden
        Belachelijk, we lopen minimaal 15% achter, inflatiecorrectie is monimaal 4,5 %. Zou toch echt gaan voor 15% en diverse aanpassingen cao zoals bv 8 urige werkdag ipv 40 urige werkweek
          U
          Error