Teleperformance: inlogtijd is werktijd en moet betaald worden

Het Gerechtshof heeft een uitspraak gedaan waarin Teleperformance veroordeeld wordt om inlogtijd uit te betalen. Een collega van jullie heeft hierover een rechtszaak aangespannen en heeft die gewonnen. CNV Vakmensen helpt werknemers die een claim willen indienen.

Wat is eraan de hand?

Zoals jullie allemaal weten duurt het inloggen op de verschillende systemen lang. Zo zijn er al gauw 10 of meer minuten voorbij voordat je op ‘take call’, staat. Teleperformance betaalt die inlogtijd niet.  

De rechter heeft nu nogmaals gezegd dat die inlogtijd ook werktijd is. Dit omdat TP jullie verplicht op tijd in te loggen. Als je te laat inlogt, krijg je een waarschuwing of zelfs straf.
Zie hierover dit nieuwsbericht: 10 minuten eerder op je werk? Daar moet je baas voor betalen, oordeelt hof | RTL Nieuws
CNV Vakmensen heeft ondertussen al veel meldingen van werknemers binnen gekregen. Daaruit blijkt dat het niet vergoeden nog steeds gebeurt.
Dit gaat om veel geld, het is ongeveer een uur per week bij de meeste mensen. Dit kan al snel 1.000 euro zijn, 1.000 euro die jullie zeker kunnen gebruiken!

Al langere tijd hebben we dit probleem op de agenda gezet bij de cao-onderhandelingen. Met de uitspraak van de rechter hebben we weer een sterk middel in handen om te zorgen dat jij al je werktijd betaald gaat krijgen.

Wat is nodig?

Je hebt bewijs nodig dat je 10-15 minuten eerder moest inloggen. Als jullie dit zwart op willen hebben mail dit dan naar ons.
We roepen ook Supervisors en Teamleiders op om met informatie te komen over deze niet betaalde inlogtijd. Je kunt dit vertrouwelijk naar ons mailen.

Wat gaan we doen?

Eerst gaan we jullie vragen of je een claim wilt indienen. Dit kan op de volgende manieren:
- als je lid bent kun je mij een mail sturen als je wilt dat er een claim wordt ingediend. Mail naar r.mol@cnvvakmensen.nl
- ben je nog geen lid, dan kun je lid worden via deze link . Je krijgt dan een lidnummer. Zodra je het lidnummer hebt, kun je mij mailen.
Vervolgens beoordelen we alle claims en alle bewijzen die jullie hebben meegestuurd.

Daarna ga ik met Teleperformance praten om te kijken of er een oplossing is voor deze situatie. Daarmee kunnen ze laten zien dat ze een ‘great place to work’, zijn. 
Natuurlijk gaan we met jullie overleggen wat jullie een goede oplossing vinden. Onze insteek zal zijn snel een oplossing te vinden.

Mocht Teleperformance niet willen praten, dan zullen we de juridische weg bewandelen.  De vorderingen verjaren na 5 jaar.

Op de hoogte blijven?

Willen jij en je collega's geïnformeerd blijven, meld je dan aan bij onze Whatsappgroep Teleperformance claim&cao
Wil je een melding doen, dan kan dat hier:  Meldpunt wachttijd niet betaald

Ben je geen lid en wil je wel meedoen?

Ben je nog geen lid, dan kun je nu lid worden en deelnemen aan deze collectieve actie. Meld je dus aan en stuur mij een mailtje met je claim en je lidnummer die je automatisch krijgt als je lid wordt.
Lid worden kost nu voor de eerste 6 maanden 23,23 euro. Als een collega je lid maakt, krijgt die een waardebon van 20 euro. Voordeel van het lidmaatschap is dat je ook mag meedoen met de cao-stemming. 
En je kunt ons bellen met je vragen over werk en inkomen.

Deel deze nieuwsbrief met al je collega's!

Roderik Mol
Bestuurder CNV Vakmensen
M 06 2047 1890 / r.mol@cnvvakmensen.nl