Al het nieuws

Tussenstand onderhandelingen Cao Facilitaire Contactcenters

Vandaag hebben vakbonden met jullie werkgevers gesproken. Het overleg was via Teams en de sfeer was goed. Werkgevers hebben een voorstel gedaan dat met de CNV Expertgroep besproken gaat worden. Daarna formuleren we een tegenvoorstel. Hieronder informeer ik je kort over de tussenstand. Geef jouw mening!

Loon

Werkgevers stellen in de Cao Facilitaire Contactcenters* voor het Junior Medior Senior-model op te hogen. Dat is een goed begin. Het JMS-model volgt de stijgingen van het minimumloon. In januari steeg het WML met 1,4% in juni zal het WML weer met een percentage stijgen. Hoeveel de stijging zal zijn weten we nu nog niet dat hangt van meerdere factoren af.

Nu ziet het JMS-model er zo uit (het minimumloon is momenteel 9,96 euro per uur):
Junior: 101.5% van het minimumloon is nu euro 10,11 minimaal
Medior: 103.5% (verdient nu minimaal €10,31 )
Senior: 105.5%  (verdient nu minimaal €10,51 )
(als er geen cao komt, hou je het bovenstaande minimaal).

2022-model (t.o.v. WML)
Junior: 102.0% van het  minimumloon is 10,16
Medior: 104.0% (€10,36 )
Senior: 106.0% (€10,56 ).

2023-model (t.o.v. WML dan geldt)
Junior: 102.5%
Medior: 104.5%
Senior: 106.5%.

Probleem voor ons is dat de stijging niet veel is. Daarnaast is het zo dat als je bijvoorbeeld 11, 12, of 13 euro verdient ( per 31 december 2021) je dan geen loonsverhoging krijgt per 1 januari dit jaar. De enige verhoging die je kunt krijgen is in verband met prestatie het zogenaamde PA-verhoging (dat moet 1x per jaar). Meestal eind december van een jaar (dit wisselt per contactcenter). Gezien de hoge inflatie 5,7% en het feit dat jullie gewoon weinig verdienen, willen wij dat iedereen -dus ook mensen die nu 11, 12,13, 14 euro verdienen los van een eventuele Pa-verhoging een loonsverhoging krijgen. Daarover moeten we dus nog met werkgevers onderhandelen.

Pensioen

Werkgevers willen een pensioen invoeren per 1/1/2023. Dat is positief. Maar onze vraag is dan wat voor pensioen. Simpel gezegd je kunt een pensioen opbouwen waar je bijvoorbeeld 2 % premie inlegt of een pensioen waar je bijvoorbeeld 20 % premie inlegt. Wij willen een goed pensioen maar eigenlijk minimaal de adequate pensioenregeling zoals de overheid dat oplegt voor bijvoorbeeld Payroll-bedrijven. Hierover moeten we dus nog onderhandelen met werkgevers.
Bij de thuiswerkvergoeding denken werkgevers nu aan 2 euro per dag (netto). Dat is in lijn met wat van de belastingdienst vrij verstrekt mag worden. Dit lijkt ons prima.

De cao ook voor teamleiders etc.

Hierover willen werkgevers praten dat is ook mooi. Het punt is dat ze dit nu nog alleen voor de teamleiders willen en de invoering kan niet eerder dan 2024. Wij vinden dat dit best eerder kan. De cao moet verder volgens ons nog steeds voor iedereen gelden. Agents, Teamleiders, Supervisors, traffic, etc. Iedereen moet een jaarlijkse loonsverhoging krijgen, los van de PA-verhoging vinden wij. Hierover praten we verder met werkgevers.

Alle werktijd betaald krijgen

Dit zou nu al het geval moeten zijn maar wij merken dat sommige werkgevers de cao anders uitleggen. Zo moeten mensen 10-15 minuten eerder inloggen of mensen zijn 30 min bezig om alle programma's op te starten voordat ze op take call staan. Dat is niet de bedoeling en ook nooit zo bedoeld geweest.  Wij vinden dat duidelijk in de cao moet komen te staan dat vanaf het moment dat je inlogt in de beveiligde omgeving, dan gaat de tikker lopen. Dan zijn er geen misverstanden meer.  Ook vinden wij dat je systeem registratie voor mensen inzichtelijk moet zijn. Dus de inlog en uitlog logs. Werkgevers zijn het met ons eens, zij willen hier echter een geen terugwerkende kracht clausule over opnemen. Hierover moeten we dus nog verder praten.

Tot zover de korte tussenstand van de onderhandelingen. 

Doe je mee?

Ben jij agent, teamleider, supervisor, dan ben je expert in jouw vak. Daarom vraag ik je of je mee wilt doen in de CNV Cao Expertgroep. Deze groep helpt mij bij de onderhandelingen. Jullie weten hoe het op de werkvloer werkt, ik niet. Wil je meedoen, mail mij dan.

Graag hoor ik jouw mening

Heb je vragen? Bel of mail mij, of stel de vragen op de cao-pagina. Op deze pagina vind je alle voorstellenbrieven en nieuwsbrieven en kun je je vragen kwijt of reageren.

Roderik Mol, bestuurder CNV Vakmensen
M 06 2047 1890 / r.mol@cnvvakmensen.nl 

*Let op: deze cao geldt voor jou als je werkt bij Teleperformance, Webhelp, Conduent, Call-it/ipg, Sitel, Transcom, Yource, Vanad Group, Custom Connect, Soleo, Contiuum, of deels (inlenersbeloning) als je via een uitzendbureau bij deze bedrijven werkt of als in jouw contract of uitzendbevestiging een verwijzing naar de Cao Contactcenters of als je bij een ander contactcenter werkt dat in de arbeidscontracten naar de contactcenter-cao verwijst.

Heb je een vraag of opmerking voor de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error