Overleg ABN AMRO inlogtijd is werktijd contactcenter

Zoals je weet vond er vandaag, 6 juli, overleg plaats tussen CNV Vakmensen en de bank over de betaling van de inlogtijd bij aanvang dienst en de afhandeltijd bij einde dienst voor de medewerkers van het contactcenter. In deze nieuwsbrief lees je een update. Deel hem vooral ook met je collega's.

Wat was ook alweer de aanleiding

Iets meer dan een jaar geleden verscheen er steeds meer jurisprudentie over wat nu precies onder werktijd moest worden verstaan. Ook spraken rechters zich in een aantal zaken uit over het recht op loon over die tijd. Het ging erom dat mensen (veel) eerder op hun werk moesten zijn om klaar te zitten om de eerste klant te ontvangen op het moment dat de arbeidstijd begon. CNV Vakmensen heeft daarop bij de bank aan de bel getrokken en gevraagd hoe de bank deze rechterlijke uitspraken zou gaan betrekken op haar eigen onderneming. Door de aanpassing van de openingstijden op het contactcenter kregen we daarnaast veel vragen over de beloning van de extra werktijd (die nodig was om de wachtrij weg te werken). De bank wilde het hoger beroep afwachten; in mei bevestigde het Hof de eerdere uitspraak. De gewenste duidelijkheid over de juridische status was daarmee verkregen.

Overleg met de bank

Vandaag heeft CNV Vakmensen overlegd met de bank over een oplossing voor de toekomst en voor het verleden. Het is logisch dat de bank wat tijd nodig heeft om om te gaan met de nieuwe situatie en daar zaken voor moet inregelen (de toekomst). Maar daarmee zijn we er niet. In de afgelopen periode zijn medewerkers voor en/of na hun normale werktijd aan het werk geweest, omdat ze klaar moesten zitten voor de eerste klant bij aanvang werktijd en/of omdat 's middags de wachtrij moest worden weggewerkt. Wij denken dat een collectieve oplossing voor het verleden het best is. Als we het daarover eens worden, dan kan er met een schone lei worden verder gegaan.

Vervolgoverleg op 21 september

Het uitwerken van een passende oplossing zowel voor de toekomst als voor het verleden vraagt wat meer tijd, bijvoorbeeld ook om de juiste data te verzamelen op basis waarvan we verder het gesprek kunnen voeren en goede oplossingen kunnen vinden. Op de 21e september hopen we spijkers met koppen te slaan. We vinden het belangrijk om hier te laten weten dat de bank echt samen met ons wil nadenken over een oplossing.

We houden je op de hoogte en het laatste woord is aan jou

Natuurlijk houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen en als er een afspraak komt, dan kun jij daar als lid van CNV Vakmensen over meepraten en stemmen. Want afspraken maken we niet alleen voor jou, maar ook namens jou en met jou.

Nog even dit

Jullie hebben aangegeven dat je moet inlezen/bijlezen en updaten in eigen tijd.  Wij hebben de bank gevraagd hoe dit zit. De bank heeft ons verteld dat inlezen/bijlezen en updaten in werktijd plaatsvindt/moet plaatsvinden. Duidelijk.

Samen kom je verder

CNV Vakmensen heeft zich in de afgelopen anderhalf jaar sterk gemaakt voor jou en je collega's. Daardoor zijn we gekomen waar we nu zijn, vlakbij een goede oplossing. Dat is te danken aan jou en andere medewerkers van ABN AMRO die lid zijn van CNV Vakmensen. Als nog meer collega's lid worden van de bond, kunnen we de stem van medewerkers nog beter laten horen. In de cao hebben we afgesproken dat de bank het eerste jaar van de vakbondscontributie betaalt. Als je collega nu lid wordt, krijgt hij of zij wél direct alle voordelen van het vakbondslidmaatschap, maar hoeft hij/zij er (het eerste jaar) niets voor te betalen.

Wil je collega ook meedoen met CNV Vakmensen? Word lid via de kortingsactie van je werkgever | CNV Vakmensen.
Voor ontvangers van de nieuwsbrief per post: www.cnvvakmensen.nl/sluit-je-aan/word-lid-via-de-kortingsactie-van-je-werkgever.

Goede zomer

Deze nieuwsbrief gaat over het contactcenter. Heel binnenkort krijg je nog een nieuwsbrief op de mat met daarin andere nieuwtjes; ook interessant voor collega's die niet op het contactcenter werken. Ga je op vakantie: geniet ervan! Ga je niet op vakantie: ook dan hopen we dat je een fijne zomer hebt. Tot snel!

Aletta Bulsink
Bestuurder CNV Vakmensen
M 06-2047 1888
E a.bulsink@cnvvakmensen.nl

Heb je een vraag of opmerking aan de onderhandelaar?

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error