Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die het verschil maakt
Betrokken en verantwoordelijk
Nieuws

Werkgevers transportsector presenteren eindbod voor nieuwe cao

De werkgevers in de transportsector hebben een eindbod gepresenteerd voor een nieuwe cao voor de 140.000 werknemers in de transportsector. Het gaat om een driejarige cao, met een totale loonsverhoging van 10 procent. “Wat salaris betreft maken we een goede slag, maar het is een ingewikkeld eindbod, waar ook een aantal minnen in zitten”, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. “We gaan alles op een rij zetten en aan onze leden voorleggen.”

Volgens Van Rijssel is het “een ingewikkeld eindbod, waar we goed naar moeten kijken”. “Die 10 procent loonsverhoging klinkt natuurlijk mooi. Maar als je het goed bekijkt, pakt het minder rooskleurig uit. De achterstand die de werknemers in de afgelopen jaren hebben opgelopen, wordt hiermee niet ingehaald.”

Kans op fouten groter

Volgens de CNV-onderhandelaar krijgt bijvoorbeeld een grote groep werknemers te maken met de afbouw van hun persoonlijke toeslag. “En met de verhoging van het basissalaris en de vermindering van de ploegentoeslag wordt de cao er niet eenvoudiger op. De kans op fouten wordt groter. Dat betekent dat je als werknemer nog beter op je loonstrook moet letten. Controle op de naleving van de cao wordt nog belangrijker. Dat is echt een minpunt. Vooral omdat de werkgevers de verantwoordelijkheid voor de naleving van de cao volledig bij de werknemers en vakbonden neerleggen en hier zelf weinig verantwoordelijkheid in willen nemen.”

Loonsverhoging

Het cao-eindbod gaat uit van een looptijd van 1 januari 2017 tot 1 januari 2020. In die periode gaan de lonen als volgt omhoog:
•    2 procent per 1 juli 2017
•    2 procent per 1 januari 2018
•    2 procent per 1 januari 2019
Tijdens de looptijd van de cao gaan de periodieken stapsgewijs omhoog, wat bij elkaar neerkomt op een loonsverhoging van 4 procent.

Naar één cao

De twee cao’s in de transportsector (TLN en KNV) worden tijdens de looptijd van de cao in elkaar geschoven. Van Rijssel: “Het is voor de transportsector goed dat we naar één cao gaan, maar er zitten wel een paar pijnpunten in voor de KNV-werknemers. Er is een overgangsregeling, maar uiteindelijk raken ze toch een aantal voordelen kwijt, zoals extra adv-dagen.”

Minder overwerk, meer zeggenschap

Met een aanpassing in de salarissen (verhoging van het basissalaris van chauffeurs en vermindering van de overurentoeslag) willen de werkgevers het overwerk beperken. Werknemers krijgen ook meer zeggenschap over de werktijden. Op jaarbasis kunnen zij kiezen hoeveel uren ze willen werken, van 2.080 uur per jaar (40 uur per week) tot 3.120 uur per jaar (60 uur per week). Werkgever en werknemer maken hier met elkaar afspraken over, ook als het gaat op hoeveel dagen en welke dagen in de week wordt gewerkt.

Persoonlijk keuzebudget

Werknemers krijgen per 1 januari 2018 een persoonlijk keuzebudget. Dat bestaat uit een aantal vakantiedagen en eventueel brutoloon. Vanuit dit budget kunnen werknemers per jaar 18 dagen kopen. Ze kunnen er ook voor kiezen om het aan het eind van het jaar te laten uitbetalen.

Leden

CNV Vakmensen wil de effecten van het cao-eindbod de komende tijd inzichtelijk maken met voorbeelden. De bond legt het eindbod daarna aan de leden voor.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid