Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die verschil maakt
Betrokken en verantwoordelijk voor een maatschappelijke bijdrage
Nieuws

Shell moet stoppen met vervuilde brandstof in Afrika

Shell moet onmiddellijk stoppen met de handel en distributie van zwaar vervuilde diesel in Afrika. Dat leidt tot gewetensnood en ook gezondheidsrisico’s moeten we niet uitsluiten.

Dat stellen CNV Vakmensen en vakbond FNV na IndustriALL, een tweedaagse internationale vakbondsconferentie in Rijswijk over Shell. Vakbondsbestuurders uit Afrikaanse landen rapporteerden daar uit de eerste hand over de situatie ter plaatse. Piet Verburg, bestuurder CNV Vakmensen: ‘De gang van zaken bij Vivo Energy is bizar. Producten die hier onverkoopbaar zijn of geld kosten om te verwerken, worden gedumpt in Afrika, waar de milieuregels veel minder streng zijn of volledig ontbreken. Shell dwingt zo werknemers mee te werken aan een op z’n minst dubieuze handelswijze. Dat leidt tot gewetensnood en ook gezondheidsrisico’s moeten we niet uitsluiten. Shell neemt in deze kwestie ogenschijnlijk geen enkele verantwoordelijkheid voor mens en milieu.’

Vivo Energy

In 2011 is door Vitol, Helios Investment Partners en Shell het bedrijf Vivo Energy opgericht. De eigendomsverhouding is 40-40-20. Volgens een persbericht van 1 december 2011 is de opzet van dit bedrijf distributie en verkoop van brandstoffen onder het Shell-merk: ‘Vivo Energy, the company formed by Vitol, Helios Investment Partners and Shell to distribute and market Shell-branded fuels and lubricants across Africa, enters its first day of trading today in 7 countries: Cape Verde, Mauritius, Madagascar, Morocco, Mali, Senegal and Tunisia.’
Inmiddels gaat het om handel in 16 landen: Botswana, Burkina Faso, Kaap Verdië, Ghana, Guinea, Ivoorkust, Kenia, Madagascar, Mali, Mauritius, Marokko, Mozambique, Namibië, Senegal, Tunesië en Oeganda. Vivo Energy, eigenaar van de Shell pompstations, wordt door Vitol gebruikt om zwaar vervuilde diesel in deze landen te verkopen. Het wordt daar als Shell diesel verkocht. De EU-zwavelnorm wordt daarbij tot wel 300 keer overschreden.

Alle regels overtreden

Tijdens de conferentie meldden vertegenwoordigers uit Ghana, Oeganda en Marokko dat door Vivo Energy alle elementaire gezondheids- en veiligheidsregels worden overtreden. Medewerkers van distributeurs en pompstations dragen geen veiligheidschoenen en geen  beschermende werkkleding. Ze werken bovendien tegen slechte lonen onder onzekere dienstverbanden. Het gaat hier om tankstations waar groot het Shell logo op staat. Shell laat zich hier lokaal niet op aanspreken en verwijst naar Vivo Energy als de verantwoordelijke partij.

Dirty Diesel

Afgelopen maandag bracht de Zwitserse niet-gouvernementele organisatie Public Eye het rapport ‘Dirty Diesel’ uit. Daarin wordt gewezen naar twee spinnen in het web in de handel in smerige brandstof, Trafigura en Vitol. Trafigura is een Zwitserse handelaar in fossiele brandstoffen en Vitol, mede-aandeelhouder in Vivo Energy, is een in 1966 in Rotterdam opgerichte handelaar.

Schellenberg: ‘Het wordt steeds duidelijker dat de Shell-tankstations in 16 Afrikaanse landen worden gebruikt om de zwaar vervuilde diesel te verkopen. Daarbij wordt heel geraffineerd gemengd om binnen de lokale regels voor zwavel te blijven.’

Strijdig

Verburg vult aan: ‘Maar als je 300 keer meer zwavel in diesel stopt dan in de EU is toegestaan en die diesel verkoop je in Afrika, dan moet iedereen toch begrijpen dat dit strijdig is met de interne Shell-standaard voor veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en milieu. Een code of conduct zoals die wel binnen de EU en de VS geldt en wordt toegepast.’
 

Shell

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid