Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest

Open brief aan werkgevers beveiligingsbranche over hervatten cao

Ruim 500 beveiligers hebben een open brief gestuurd aan de werkgevers in de beveiligingsbranche. Daarin roepen zij de werkgevers op om zo snel mogelijk het overleg over een nieuwe cao te hervatten. De brieven zijn vanmorgen in Amsterdam door een delegatie van vakbondsleden overhandigd aan Laetithia Griffith, voorzitter van de Nederlandse Beveiligingsbranche.

De 27.000 beveiligers in Nederland zitten sinds 1 april zonder nieuwe cao. De onderhandelingen zijn gestrand, een eindbod van de werkgevers is massaal door de beveiligers afgewezen. “Een duidelijk signaal, waar de werkgevers naar moeten luisteren”, vindt cao-onderhandelaar Aletta Bulsink van CNV Vakmensen. “Het werk van de beveiligers staat de laatste tijd flink in de spotlights. Ze hebben een verantwoordelijke baan, waarin veel wordt gevraagd van hun flexibiliteit. Ze draaien soms zeer lange diensten en staan ook letterlijk in de frontlinie. Bij zulk verantwoordelijk werk hoort ook een eerlijke cao. Het is een slecht signaal richting onze beveiligers, als de werkgevers maar blijven weigeren om met ons een goede cao af te sluiten.”

Loonsverhoging en werkroosters

Volgens de bond staat de beloning van de beveiligers niet in verhouding tot wat er van hen wordt gevraagd. “Beveiligers verdienen 12 tot 14,50 euro per uur. Bruto wel te verstaan. Veel mensen realiseren zich dat niet. In de nieuwe cao willen we in ieder geval een fatsoenlijke loonsverhoging. We willen ook dat de werkroosters minimaal vier weken van te voren bekend zijn, zodat mensen hun privéleven beter kunnen combineren met hun onregelmatige werk.”

CNV Vakmensen roept de werkgevers op om het eindbod van tafel te halen, en zo snel mogelijk het overleg over een nieuwe cao te hervatten.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

• Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen