Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die verschil maakt
Bruggen bouwen, midden in de maatschappij

Open brief aan TLN over 'oorlogszone Calais'

CNV Vakmensen wil dat Transport en Logistiek Nederland (TLN) veel duidelijker stelling neemt tegen bedrijven die hun chauffeurs via Calais naar Engeland laten rijden. Hiervoor pleit de bond in een open brief. “TLN zegt zelf dat het een oorlogsgebied is. Dan moet je daar ook consequenties aan verbinden”, vindt Tjitze van Rijssel, bestuurder van CNV Vakmensen.

CNV Vakmensen deed in december al een oproep aan transportbedrijven om Calais te mijden, vanwege de risico’s die chauffeurs lopen. Van Rijssel: “TLN erkent de problematiek: migranten vallen vrachtwagens aan, gooien met stenen en slaan met honkbalknuppels. Ze realiseren zich heel goed dat het bij chauffeurs voor veel stress zorgt. Verbind daar dan ook conclusies aan, zeg ik dan. Roep al je aangesloten leden op om Calais te mijden.”

Veilige werkplek

In de open brief wijst Van Rijssel de transportwerkgevers op de Arbeidsomstandighedenwet. “Daarin staat dat werknemers recht hebben op een veilige en gezonde werkplek. Als chauffeurs door hun werkgever willens en wetens naar een oorlogsgebied worden gestuurd, lijkt me geen sprake van een veilige werkplek. Met andere woorden: transportbedrijven handelen in strijd met de Arbowet.”

Politiek

CNV Vakmensen dringt er bij TLN op aan om gezamenlijk al het mogelijke te doen om ook richting de politiek te pleiten voor een permanente oplossing. “De opstelling van staatssecretaris Dijkhoff dat het probleem bij Calais geen Europees probleem is, maar iets tussen Frankrijk en Engeland, kan bij de aanhoudende stroom vluchtelingen geen stand houden. Vanuit Europa zullen oplossingen moeten komen.”

Woensdag heeft de Tweede Kamer een gesprek met de eurocommissaris voor Transport, Violeta Bulc, onder andere over de situatie rond Calais.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

• Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen