Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

Hygiëne in Nederlandse hotelkamers laat - ondanks corona - te wensen over

Veel hotelkamers in ons land worden niet goed schoongemaakt, ondanks aangescherpte coronaprotocollen. Schoonmakers blijken bedden en wc’s niet schoon te maken en gebruikte handdoeken op de kamer te laten hangen.

Dit blijkt uit een steekproef onder zes bekende hotels die werd uitgevoerd door het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) dat hiervoor samenwerkte met reisjournalist Daan Vermeer. De journalisten maakten hierbij gebruik van een UV-marker waarmee ze op twintig objecten markeringen achterlieten in de kamers. Toen ze kort na hun overnachting onder een andere naam opnieuw een reservering maakten voor dezelfde kamer bleek deze in bijna alle gevallen niet goed schoongemaakt te zijn.
 
De journalisten boekten kamers in vestigingen van Bastion (Utrecht), Best Western (Amsterdam), Fletcher (Amersfoort), Ibis (Haarlem), NH Hotel (Utrecht) en Van der Valk (De Bilt).

Niet vervangen

Bij het Bastion-hotel bleken de kussenslopen, dekbedden en lakens van beide bedden niet te zijn vervangen. Bij de bezochte hotels van Fletcher, Ibis en NH Hotel werd maar één van de twee bedden verschoond. Bij slechts één hotel was het toilet compleet schoongemaakt.
 
In vijf van de zes kamers werd een groot deel van de achtergelaten markeringen op de lichtschakelaars, bureaus en nachtkastjes teruggevonden. Ook bleken meerdere handdoeken niet vervangen te zijn. Het Bastion-hotel maakte het wel heel bont: het plastic wegwerpbekertje waaruit gedronken was, bleek er gewoon nog te staan.

Grote tijdsdruk

De bevindingen zijn voor CNV Vakmensen opnieuw een signaal dat hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk moeten doen. Via het meldpunt voor hotelschoonmakers komen hierover geregeld meldingen binnen. ‘We weten dat dit het topje van de ijsberg is’, vertelt bestuurder Jan Kampherbeek. ‘Veel hotelschoonmakers durven zich niet te melden, uit angst om hun baan kwijt te raken. Het grootste probleem is dat veel schoonmakers onder enorme druk staan en te weinig tijd krijgen om een kamer fatsoenlijk schoon te maken. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.’

Consumentenwijzer

De organisatie hamert er daarom al jaren op dat hotels hun verantwoordelijkheid nemen en de Schoonmaakcode ondertekenen. Daarmee beloven zij schoonmakers op een nette manier te behandelen en te betalen per gewerkt uur en niet per schoongemaakte kamer. Kampherbeek: ‘Wij pleiten voor een landelijke consumentenwijzer, zodat consumenten snel kunnen zien of een hotel de Schoonmaakcode heeft ondertekend of niet.’
 
De hotels laten in afzonderlijke reacties weten de bevindingen van het tv-programma serieus te nemen en hun schoonmaakprotocollen en -controles opnieuw te bekijken.
 
Kassa, zaterdag 19.05 uur, NPO 1.

Twee schoonmakers maken kasten schoon

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

Word nu lid van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen 
  • Rechtshulp voor werk en privé 
  • Hulp bij je belastingaangifte 
  • Korting op verzekeringen 
  • Informatie en advies bij ziekte

 

Word lid met 50% korting