Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

Hoofdrailnet moet bij NS blijven

NS maakt in de zojuist gepresenteerde strategie een aantal duidelijke keuzes. “Het is goed dat NS zich concentreert op het hoofdrailnet van intercity’s en de belangrijkste stoptreinen. Dat schept duidelijkheid, ook richting regionale vervoerbedrijven”, vindt Evert Jan van de Mheen, bestuurder van CNV Vakmensen.

Voorwaarde voor CNV Vakmensen is wel dat NS zelf ook duidelijkheid krijgt over de toekomst van het hoofdrailnet. “NS heeft nu een concessie tot 2025, met een tussentijdse review in 2019. Die review moet van tafel, evenals een nieuwe aanbesteding in 2025”, zegt Van de Mheen. “Het hoofdrailnet is wat ons betreft voor NS, ook voor de lange termijn. Zet er gewoon een hek omheen en geef het niet vrij aan buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Als NS die duidelijkheid krijgt, kan de nieuwe strategie slagen. Het bedrijf heeft dan ruimte voor investeringen op de lange termijn en kan zich echt concentreren op de hoofdtaak: het vervoeren van reizigers.”

Rust op het spoor

Volgens Van de Mheen zorgt duidelijkheid voor rust op het spoor. “We moeten goed beseffen dat het hier gaat om cruciale infrastructuur, waar iedere dag miljoenen mensen van afhankelijk zijn. Als voor de lange termijn duidelijk is dat NS het hoofdspoornet houdt, met een aantal kleinere vervoerders eromheen, weet iedereen waar hij aan toe is. Dan kan NS investeren in een betrouwbaar product. Dat is goed voor de reizigers én voor de duizenden werknemers bij NS.”

Hoofdtaak

NS wil ook stoppen met de exploitatie van stationswinkels. Van de Mheen: “NS wil zich beperken tot de regie en zich minder richten op de uitvoering. Daar hebben we begrip voor. Het is wel belangrijk dat de werkgelegenheid blijft bestaan en dat er goede regelingen komen voor werknemers die nu nog in dienst zijn bij NS. Daar zullen we goede afspraken over moeten maken.”

Qbuzz

Hetzelfde geldt voor werknemers van Qbuzz, dat nu nog onderdeel is van NS. Van de Mheen: “NS wil Qbuzz verkopen. Dat mag geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. De vraag is ook: aan wie wordt Qbuzz verkocht? Het is een zorgwekkende ontwikkeling als straks een paar buitenlandse spelers het hele Nederlandse streekvervoer in handen hebben.”

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid