Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

CNV wil blijfbonus voor callcenter-medewerkers

Werknemers in de callcenterbranche zouden een ‘blijfbonus’ van 100 euro moeten krijgen voor elk half jaar dat ze in dienst zijn. “Het personeelsverloop is hoog en de verdiensten zijn laag. Met een blijfbonus kunnen callcenterbedrijven hun werknemers belonen voor hun loyaliteit en hen stimuleren om langer te blijven”, zegt onderhandelaar Roderik Mol van CNV Vakmensen.

De bond wil het voorstel voor een blijfbonus op tafel leggen in de onderhandelingen over een nieuwe cao, die in het najaar beginnen. Maar CNV-onderhandelaar Mol raadt werknemers nu al aan om de blijfbonus zelf ter sprake te brengen. “Ik adviseer iedereen die in de branche gaat werken, om in het contract standaard een afspraak over de blijfbonus op te nemen. We hebben hiervoor een voorbeeldtekst* gemaakt. En aan werknemers die nu in de branche werken, raad ik aan om hierover alvast het gesprek aan te gaan, onderling en met de leidinggevenden.”

Veel verloop

Volgens Mol is de nood hoog in de callcenterbranche. “Er is veel verloop in de branche. Elk jaar vertrekken tussen 70 tot 100 procent van de mensen, er zijn momenteel zo’n 9.000 vacatures. Dat heeft de branche overigens ook grotendeels aan zichzelf te wijten. De cao is minimaal, werknemers verdienen net boven het minimumloon en bouwen geen pensioen op. Ze hebben weinig perspectief en zitten vaak in een strak keurslijf van strikte regels en procedures. Lang niet iedereen heeft daar zin in.”

Loyaliteit beter belonen

De werkgevers doen er volgens Mol goed aan om zich meer in te spannen om hun werknemers langer aan zich te binden. “Werknemers die langer in de branche werken, bouwen steeds meer ervaring op en krijgen er ook allerlei taken bij. Het gaat allang niet meer alleen om telefonisch contact, maar ook om allerlei andere vaardigheden in het communiceren met klanten, bijvoorbeeld via social media. Werknemers die langer in de branche blijven werken, zouden daarvoor beloond moeten worden. De blijfbonus is een goede manier om werknemers te laten zien dat loyaliteit wordt gewaardeerd.”

Nieuwe cao

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de ‘facilitaire contactcentra’ starten in het najaar. Onder deze cao vallen zo’n 35.000 callcenter-medewerkers. Ze werken bij bedrijven als Conduent, Sitel, Webhelp, Cendris, Teleperformance, Call-IT, IPG Nederland, Customer Connect en Continium Global Solutions. Cendris, Conduent, IPG Nederland, Sitel, Teleperformance en Webhelp. Mol: “Naast het idee voor een blijfbonus willen we in de nieuwe cao onder meer afspraken maken over scholing en ontwikkeling, zodat werknemers zich kunnen ontwikkelen en meer perspectief binnen en buiten de branche krijgen. Verder willen we natuurlijk een goede loonsverhoging én afspraken over meer waardering en werkplezier.”

Enquête onder werknemers

De bond is vandaag een enquête gestart om van werknemers zelf te horen welke ideeën ze hebben om het werk beter en leuker te maken. Ook via de online community Je Achterban kunnen werknemers reageren. Mol: “Die reacties nemen we mee in de verkennende gesprekken over de nieuwe cao.”

*Blijfbonus

De medewerker krijgt, ongeacht het soort contract en de omvang van het dienstverband, een blijfbonus van 100 euro netto na elke zes maanden dat de medewerker in dienst is. Deze bonus wordt na deze zes maanden uitgekeerd tegelijk met de eerstvolgende salarisbetaling.


Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

Word nu lid van CNV Vakmensen

Als lid krijg je:

  • Deskundig advies over werk en inkomen 
  • Rechtshulp voor werk en privé 
  • Hulp bij je belastingaangifte 
  • Korting op verzekeringen 
  • Informatie en advies bij ziekte

 

Word lid met 50% korting