Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

CNV Vakmensen legt ultimatieve waarschuwing neer bij supermarkten

“De leden van CNV Vakmensen hebben werkgevers vandaag laten weten het getreuzel over de cao zat te zijn. Dagelijks worden wij bestookt met zoetsappige reclamespotjes van onze ‘supermarktvrienden’ over hoe knus de Kerst wel niet zal zijn met hun fijne producten. Maar voor de eigen werknemers hebben zij geen cent over”, aldus Jacqueline Twerda.

"Een goede cao moet er voor de kerstdagen zijn. Als het kerstgevoel uit de reclamespotjes uiterlijk 18 december niet wordt omgezet in harde munten, sluiten wij acties rond de feestdagen niet uit.”

Al sinds het voorjaar van 2019 wordt er overlegd over een nieuwe cao VGL en LMB. Het eerste voorstel van werkgevers van 0,88% voor twaalf maanden is deze zomer door de leden afgewezen. “Wij vragen niet het onderste uit de kan. Wij willen 2,5% voor twaalf maanden en dat is in deze tijd absoluut een koopje, om in supermarkttermen te blijven”, zo stelt onderhandelaar Twerda namens CNV Vakmensen.

CNV Vakmensen heeft een laatste dringend beroep gedaan op werkgevers om uiterlijk 18 december 17.00 uur te komen tot een nieuwe cao. “Als hieraan geen gehoor wordt gegeven dan schuwen wij geen middel om uiting te geven aan onze teleurstelling.”

Van omzet naar inzet

Het is volgens Twerda hoog tijd dat de werkgevers door de bocht komen. “Er wordt genoeg geld verdiend in de sector, alleen niet door de werknemers. De kerstinkopen zouden opnieuw een enorme omzet betekenen, die wéér niet bij de werknemers terecht komt. Het is wel genoeg geweest zo. Werkgevers moeten nu echt inzet tonen en met iets komen dat ervoor zorgt dat het voor ook de werknemers ‘feest in het land is’, om met de LIDL te spreken. En als ik vandaag een bericht in De Telegraaf zie staan, dat  meldt dat de kerstreclamecampagne van Albert Heijn op 10 miljoen euro wordt geschat, dan schieten de tranen je toch in de ogen. En niet van ontroering.”

Als een reactie van werkgevers uitblijft dan komt mogelijk die kerstomzet onder zware druk te staan, zo voorspelt de CNV Vakmensen-bestuurder. Vandaag heeft ze een ultimatieve brief gestuurd aan de werkgevers waaruit duidelijk blijkt dat alleen met een goede nieuwe cao ook die kerstomzet wel goed komt. “Als ze dan toch zo dol zijn op leuzen en slogans, dan heb ik er ook nog wel eentje voor ze: ‘Elkaar versterken werkt, juist nu!’ Die komt overigens uit onze vakbondskeuken.”

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

Word nu lid van CNV Vakmensen

Als lid krijg je:

  • Deskundig advies over werk en inkomen 
  • Rechtshulp voor werk en privé 
  • Hulp bij je belastingaangifte 
  • Korting op verzekeringen 
  • Informatie en advies bij ziekte

 

Word lid met 50% korting