Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

CNV Vakmensen geschokt over Pools nep-rijbewijs op bestelling

CNV Vakmensen is diep geschokt over het aangetoonde gemak waarmee je via een Poolse website nep-documenten, zoals een vrachtwagenrijbewijs kan bestellen. De documenten zijn met het blote oog niet van echt te onderscheiden. Pas als de gegevens in de systemen worden gecontroleerd komt de fraude aan het licht. Tjeerd Orie van CNV Vakmensen: ,,Dit leidt tot oneerlijke concurrentie en bovendien tot levensgevaarlijke situaties op de weg.’’

Orie: "Het grote gevaar is dat het rijbewijs met alleen een optische check niet van echt te onderscheiden is. Alleen door de gegevens door het systeem te halen kom je erachter dat het om een vals document gaat. Helaas hebben Nederlandse controleurs van de Inspectie Leefomgeving en Milieu (IL&T) geen toegang tot de buitenlandse systemen. Dat geeft incompetente buitenlandse chauffeurs ruim baan, wat zorgt voor ongewenste en levensgevaarlijke situaties op de Europese en Nederlandse wegen.’’

Proef op de som

Kaderleden van CNV Vakmensen, verenigd in de stichting Chauffeurstoekomst, namen de proef op de som en kwamen erachter dat het geen enkele moeite kost om in weinig tijd een officieel document thuisgestuurd te krijgen. Op de betreffende website zijn tal van Europese rijbewijzen te koop waarmee je als vrachtwagenchauffeur kan rondrijden in Europa. Voor 170 euro voorziet het bedrijf de documenten van de gewenste handtekening en van een holografische layer. De webshop pleit zichzelf vrij via disclaimers waarin het meldt dat de documenten voor de grap zijn bedoeld en niet mogen worden ingezet als officieel document.

Interview met CNV-kaderlid Roelof Bonte op radio 1 >

Inspectie

Volgens Orie kunnen ook werkgevers de rijbewijzen niet goed controleren. ,,Veel goedkope buitenlandse chauffeurs zonder opleiding vinden op die manier hier werk, wat ten koste gaat van duur opgeleide Nederlandse professionals.’’

Bestuurderskaart

Een chauffeur moet naast het rijbewijs ook een ‘bestuurderskaart’ hebben, waarop door de tachograaf onder andere de rij- en rusttijden worden geregistreerd. Bij het aanvragen van een bestuurderskaart wordt in Nederland automatisch een check op het rijbewijs uitgevoerd. Hierdoor kan een chauffeur met een vals Nederlands rijbewijs hier geen bestuurderskaart krijgen.

Europa

Wat CNV Vakmensen betreft moet Europa strenger tegen dit soort praktijken op te treden. Nederlandse controleurs van IL&T moeten bijvoorbeeld toegang krijgen tot registers in het buitenland om de juistheid van buitenlandse rijbewijzen en bestuurderskaarten te controleren. Het Europese mobiliteitspact, waarover binnenkort door het Europees Parlement wordt gestemd, biedt volgens Orie echter helemaal geen soelaas: "De Europese Commissie komt juist met voorstellen die hier haaks op staan. Chauffeurs worden met verruimde rij- en rusttijden gestimuleerd vaker en langer in Europa en Nederland rond te rijden. En daar hebben ze niet eens een deugdelijk rijbewijs meer voor nodig. Alle weggebruikers lopen hierdoor een groot risico. Onbegrijpelijk."

Een Vandaag

Televisieprogramma EenVandaag neemt het Poolse nep-rijbewijs in de uitzending van vanavond (25 juni) onder de loep. Daarin komen ook kaderleden van CNV Vakmensen aan het woord. Zij bestelden via de Poolse website een Nederlands rijbewijs op naam van Mark Rutte.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid