Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

Beveiligers Securitas Schiphol lopen structureel de vierdaagse

Geen Gladiolen voor de beveiliger van Securitas op Schiphol na een gewone werkdag. CNV Vakmensen kreeg afgelopen maanden veel vragen van beveiligers die op Schiphol verantwoordelijk zijn voor onder andere de lange looppaden op Schiphol. Regelmatig moet een deel van de beveiligers op Schiphol meer dan 30 kilometer per dag lopend afleggen; gemiddeld lopen zij tussen de 15 en 25 kilometer per dag. Dat blijkt uit een enquête van CNV Vakmensen.

Het betreft de beveiligers van Securitas die de lange looppaden op Schiphol bewaken. CNV Vakmensen, sector beveiliging, wil afspraken maken met de werkgever, maar die staat niet te trappelen.

Al sinds 2015 vraagt de bond aandacht en oplossingen voor de arbeidsomstandigheden van beveiligers. En door de toegenomen aantallen passagiers en de lange tijd die het duurt om extra beveiligers aan te trekken, wordt het er niet beter op. Erik Maas, vakbondsbestuurder: ‘’Wij krijgen veel vragen van beveiligers over de lange looptijden en –afstanden. Om een goed beeld te krijgen, hebben we een enquête gehouden onder bijna 100 van deze beveiligers. Bijna driekwart vindt de looptijden en afstanden op een werkdag veel te lang. Tel daarbij op dat beveiligers ook niet mochten zitten, dan snap je dat een werkdag voelt als een structurele vierdaagse’’. Inmiddels is na overleg tussen de vakbond en werkgever iets versoepeling doorgevoerd; beveiligers mogen wel even zitten, uit het zicht van passagiers. Volgens Maas is dit echter niet voldoende: ‘ook jonge werknemers geven aan dat, zeker op lange termijn, dit niet is vol te houden. Uit het oogpunt van duurzame inzetbaarheid willen we daarom verbeteringen afspreken, maar de werkgevers staan niet klaar met gladiolen. Toch is verbetering nodig, bijvoorbeeld door de ‘loop tijden’ te maximeren. 

In 2016 heeft TNO onderzoek al aangetoond dat voor de beveiligers die een vaste plek hebben, de ‘sta-tijden’ veel te lang waren. Na veel overleg met werkgevers is dit verbeterd en zijn maximale sta-tijden afgesproken. Maar voor de paar honderd beveiligers die lopend hun werk verrichten zijn nog geen afspraken gemaakt. Maas daarover: ‘’We hebben dit punt aangekaart bij Securitas, maar die is van mening dat ze niet voor iedere groep afspraken wil maken en vindt dat ze anders maar ander werk binnen Securitas moeten gaan doen’’. De bond is het daar niet mee eens en wil desnoods een nieuw TNO onderzoek voor deze specifieke groep beveiligers.  Erik Maas: ‘Beveiligers hebben een zeer belangrijke functie op Schiphol en kwaliteit in dit werk hoort voorop te staan. Het risico op uitputting en of onnodige vermoeidheid is iets wat we absoluut moeten voorkomen, daar is het beveiligingswerk op Schiphol veel te belangrijk voor’’. 

Contact

Erik Maas
Bestuurder CNV Vakmensen
E-mail: e.maas@cnvvakmensen.nl
www.jeachterban.nl/beveiliging
Tel: 030-7511007 (CNV Info)

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid