Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die het verschil maakt
Betrokken en verantwoordelijk voor een maatschappelijke bijdrage
Vakkracht 201801

Chauffeurs willen bij Code Rood rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens

Vrachtwagenchauffeurs willen bij Code Rood een algeheel rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. Ze willen vooral ook duidelijkheid, blijkt uit de enquête die CNV Vakmensen afgelopen dagen heeft gehouden onder eigen leden.

Advies te vrijblijvend

‘Het dringende advies om niet de weg op te gaan, is voor transportbedrijven te vrijblijvend. In de praktijk wordt daarmee de verantwoordelijkheid en de druk grotendeels bij de chauffeurs zelf neergelegd. Er moet voor chauffeurs meer duidelijkheid komen over hoe te handelen bij Code Rood’, zegt Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen.

246 reacties

De enquête leverde in een paar dagen tijd 246 reacties op. Van de chauffeurs vindt 58% dat hun werkgever onvoldoende rekening houdt met Code Rood. Sommige transporteurs hielden hun wagens zelf uit voorzorg aan de kant, maar de meesten reden gewoon door.

Eigen inzicht

Opvallend is dat 71% van de chauffeurs min of meer aan hun lot zijn overgelaten of zelfs druk voelen om vooral door te rijden. Tijdens de storm vorige week kregen ze voor vertrek geen instructies mee en kregen ze ook tijdens Code Rood geen bericht van hun planner of werkgever. Degenen die wèl contact met hun planner of werkgever, kregen het advies om voorzichtig te doen en naar eigen inzicht te handelen.

Beeld is duidelijk

‘Het beeld uit de enquête is duidelijk: de chauffeurs moesten vooral hun eigen afweging maken’, zegt Van Rijssel. ‘Veel chauffeurs zijn ervaren genoeg om de situatie op de weg zelf goed in te schatten, daar gaat het niet om. Maar is het terecht dat die druk bij de chauffeurs wordt gelegd?’

Aan de kant

Uit de enquête blijkt dat 64% van de chauffeurs zich tijdens Code Rood zorgen heeft gemaakt over hun veiligheid en die van medeweggebruikers. Slechts 13% van de chauffeurs heeft de wagen aan de kant gezet. Bij de helft was dat op eigen initiatief, wat niet altijd werd gewaardeerd door de werkgever.

Gewoon doorgereden

‘Veel chauffeurs zijn uiteindelijk gewoon doorgereden, ondanks angst en zorgen over de veiligheid’, concludeert Van Rijssel. ‘Naast druk vanuit de planner of werkgever om vooral door te rijden, speelt daarbij ook mee dat chauffeurs bang zijn dat ze vervolgens zelf opdraaien voor die wachturen.’

Meteen de weg af

Veel chauffeurs (42%) pleiten voor een rijverbod bij Code Rood. Anderen staan daar neutraal tegenover (29%) of vinden een algeheel rijverbod niet nodig (28%). ‘Het waren vooral lichte en lege vrachtwagens die van de weg geblazen werden’, zegt Van Rijssel. ‘In de enquête hebben de chauffeurs daar een duidelijke mening over: die moeten bij Code Rood meteen van de weg af. Die boodschap moet voor iedereen duidelijk zijn, ook voor buitenlandse chauffeurs.’