Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
De vakbond die het verschil maakt
Betrokken en verantwoordelijk voor een maatschappelijke bijdrage
Digizines 2020

Veelgestelde vragen over de noodregeling

Zelfstandigen hebben nog heel veel vragen over de regeling. We hebben er een aantal op een rij gezet en beantwoord.

Voor wie geldt deze nieuwe regeling?
De extra tijdelijke ondersteuning is voor zelfstandige ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis. Het gaat om:

•             gevestigde zelfstandigen, vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd
•             die in Nederland wonen (rechtmatig)
•             die Nederlander zijn (of daarmee gelijkgesteld)
•             die hun werk in Nederland doen
•             die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel
•             die voor 1 januari 2020 hun bedrijfje startten en er minimaal 1225 uur per jaar in werkzaam zijn

Vanaf wanneer geldt de nieuwe regeling?
De regeling werkt terug tot 1 maart. Dus als je al vanaf die datum in de financiële problemen zit, kun je vanaf 1 maart een uitkering aanvragen. Je doet dat bij de gemeente waar je woont.

Voor hoe lang en hoe hoog is de uitkering?
Je krijgt voor maximaal drie maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum. Hoe hoog dit bedrag precies is hangt af van de samenstelling van je huishouden en je inkomen. Je hoeft deze inkomensondersteuning niet terug te betalen. Er is ook geen vermogens- en partnertoets.
Daarnaast kun je een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van max. € 10.517 euro. Dit bedrag moet je wel terugbetalen. Het rentepercentage is nog niet bekend, maar zal in ieder geval onder de 8% liggen.

Tot wanneer geldt de nieuwe regeling?
Vooralsnog kun je ervan uitgaan dat de regeling tot 1 juni 2020 blijft bestaan. Dus ook wanneer je pas in mei in de financiële problemen komt, kun je op dat moment een aanvraag indienen.

Wat moet ik doen om aanspraak te maken op de regeling?
Je kunt terecht bij jouw woongemeente. Mogelijk komt er informatie hierover op de website van jouw gemeente. Aangezien de regeling met terugwerkende kracht geldt vanaf 1 maart, is het niet nodig per direct een aanvraag in te dienen. Als aanvragen gespreid binnenkomen, ontlast dat de gemeente.

Welke informatie moet ik aanleveren bij de gemeente?
De gemeente moet kunnen nagaan of je recht hebt op de tijdelijke regeling. Er zal bijvoorbeeld gevraagd kunnen worden naar jouw inschrijving bij de KvK en naar je ID-bewijs. Verder heeft de gemeente informatie nodig over de samenstelling van je huishouden en kan dus vragen of je een partner en/of inwonende kinderen hebt.
Waarschijnlijk zal de gemeente ook vragen stellen over jouw onderneming. Bijvoorbeeld in welke sector je werkt en of je personeelsleden hebt. Hiermee help je om zicht te krijgen op het gebruik van de regeling.

Wanneer weet ik waar ik aan toe ben?
Het streven is dat gemeenten zo veel mogelijk binnen 4 weken na aanmelding tot een besluit komen en tot uitkering overgaan. Door grote drukte lukt dat mogelijk niet altijd. Dan kunnen gemeenten overgaan tot het uitkeren van een voorschot.