Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

Uitvoering cao in vakbondsoverleg ABN AMRO

Op 17 mei jongstleden had CNV Vakmensen, samen met de andere bonden, weer vakbondsoverleg met de bank. Op de agenda stond Fuwa maar ook een korte kennismaking met Gert-Jan Meppelink. Wat kwam er aan de orde?

Kwartaalcijfers

Bonden trappen af met vragen over de presentatie van de kwartaalcijfers. Hier werd tussen neus en lippen gesproken over kostenbesparingen die nodig zijn de komende tijd. Natuurlijk vragen wij ons af wat die kostenbesparingen precies gaan inhouden. De bank geeft aan hierover nog geen duidelijkheid te kunnen geven. We spreken in elk geval af dat de bank ons gaat bijpraten over het post-ipo-tijdperk en de visie van de bank op de toekomst. Uiteraard houden we ook vinger aan pols als het gaat om de kostenbesparingsplannen

Kennismaken Gert-Jan Meppelink

Ondanks dat we Gert-Jan Meppelink, de nieuwe baas van HR, al kennen uit zijn oude functie, was het toch goed om even kennis te maken met zijn nieuwe rol. Hij vertelde dat hij veel gesprekken voert over de rol van HR in de organisatie. Wij hebben hem aangeraden om ook met de medewerkers te spreken over wat zij graag van HR zouden willen. We hebben gezamenlijk vastgesteld dat we de komende tijd vast regelmatig met elkaar te maken gaan krijgen, omdat de bank op alle fronten sterk aan het veranderen is.

Ontwikkelloket

We hebben tijdens het vorige vakbondsoverleg over het ontwikkelloket gesproken. De bank heeft een speciaal e-mailadres waar je terechtkunt voor problemen over opleidingen en vooral over opleidingskosten. Dit is een van de afspraken uit de nieuwe cao. Kom je er met je eigen leidinggevende niet uit, dan kun je naar het Ontwikkelloket om je probleem voor te leggen. Het is emailadres is: ontwikkelloket@nl.abnamro.com.

De taken van het loket zijn nu ook duidelijk op een rijtje gezet, zie hiervoor de bijlage 1 (rechtsboven onder 'Downloads').

Functiewaardering

Omdat we als CNV wat vragen hadden over het inschakelen van functiewaardering tijdens reorganisaties, hebben we dit op de agenda van het vakbondsoverleg gezet. Wij vragen ons af of er wel vaak genoeg een beroep op de afdeling Fuwa wordt gedaan bij ingrijpend gewijzigde functies tijdens reorganisaties. Bovendien vragen we ons af hoe wordt beoordeeld of er bij een reorganisatie geen nieuwe functies worden ontwikkeld die eigenlijk erg veel lijken op functies die zijn vervallen. Vaak snappen medewerkers niet waarom hun functie gewijzigd is en zij hun baan kwijtraken.

Om die reden is het goed om de spelregels rondom functiewaardering en reorganisaties nog maar eens op te noemen. Zie hiervoor bijlage 2 (rechtsboven onder 'Downloads').

Veranderen roostersystematiek Debiteurenbeheer

Bij debiteurenbeheer werken ongeveer 130 medewerkers in 1e of 2e lijn teams. Omdat ABN AMRO wil afwijken van de cao, heeft de bank toestemming nodig van de bonden. Eerst hebben de bonden toestemming gegeven voor een pilot, waarbij een nulmeting, tussenevaluatie en een eindmeting is gedaan onder de medewerkers.

Vakbonden zijn echter nog niet helemaal tevreden over het resultaat. Het mag dan een zakelijk succes zijn (want de klantenbereikbaarheid is groter), de medewerkers zijn lang niet zo tevreden als de bank ons doet voorkomen. Daarom willen wij eerst met de betrokken medewerkers praten. Gisteren hebben we overleg gehad met de or. De volgende stap wordt een sessie met de betrokken medewerkers. Hierover horen jullie snel meer.

ASC

Bij het ASC signaleerden vakbondskaderleden problemen op het gebied van inroosteren en nog steeds de berekening van de feestdagen. De bank zoekt hierover nog aan aantal zaken uit. Zodra we meer weten, komen we erop terug.

Kans: loopbaanadvies

In de cao van ABN AMRO is de mogelijkheid opgenomen om een loopbaanscan te doen. Dit kan ook bij het loopbaanbureau van CNV Vakmensen: Kans/James. Onze collega’s hebben inmiddels al vele gesprekken gevoerd met ABN AMRO-collega’s en zijn dus goed bekend met jullie organisatie. We hebben recent ook 2 LinkedIn cursussen georganiseerd speciaal voor medewerkers van ABN AMRO. Alle reden om hiervan te profiteren, zeker in het kader van de continue talentontwikkeling.

Wil je weten hoe? Klik hier voor meer informatie.

Maak je collega lid!

Binnenkort ontvangen jullie van ons een kaartje waarmee je een collega een jaar lang gratis lid kunt maken. Een goede zaak. Natuurlijk voor jouw collega, want die krijgt hulp en informatie over zijn loopbaan. Voor ons als CNV, want hoe meer leden, hoe meer we kunnen doen. Én goed voor jou als lid, want leden ontvangen ook een klein cadeautje als ze een collega lid maken.

Meer weten? Klik hier voor informatie.

Contact

Wil je meer informatie of heb je een vraag, aarzel niet om contact op te nemen met cao-onderhandelaar Sandra Hendriks, via s.hendriks@cnvvakmensen.nl of 06-10539520.

Downloads

Lees ook

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid