Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

G4S onderzoekt aanpassing reorganisatie

Het overleg gisteren met de directie van G4S Aviation Security leverde een belangrijke toezegging op. G4S komt binnenkort met een plan van aanpak om de 150 FTE naar beneden bij te stellen. Eindelijk lijkt bij de directie het kwartje te zijn gevallen dat het de werkvloer echt serieus is.

Tot nu toe leek het er nog op dat onze bezwaren aan de kant werden geschoven. Maar gisteren merkten we eindelijk iets van begrip bij G4S Aviation Security. G4S erkent nu dat er een verschil is tussen de beleving op de werkvloer en die aan de directietafel.

Uitkomsten enquête en meldpunt

Op de werkvloer is veel onbegrip over de aangekondigde reorganisatie om 150 FTE’s te schrappen. Dat blijkt ook wel uit de uitkomsten van de enquête die we hebben gehouden en de resultaten van het meldpunt. Uit de enquête blijkt dat 94 procent van de beveiligers het gevoel te heeft dat ‘snelheid’ steeds belangrijker is geworden dan waar zij voor werken: de ‘beveiliging’ van Schiphol. En bij het meldpunt stroomden klachten binnen over overschrijdingen van statijden, langer doorwerken en verlofaanvragen die niet worden goedgekeurd.

Roostersystematiek

De bonden hebben G4S gevraagd om voor het volgende overleg (woensdag 5 oktober) te komen met een onderbouwing hoe de roostersystematiek - inclusief een berekening van de pauze en looptijden - kan bijdragen aan het verminderen van de 150 FTE. Daarnaast hebben we erop aangedrongen dat de beveiligers volgens instructie gaan werken. Hierbij horen de statijden van 120 minuten en de pauzetijden gerespecteerd te worden door de werkgever.

Afspraken nakomen

G4S heeft toegezegd dat de leidinggevenden op de werkvloer er nogmaals op worden gewezen dat de met ons gemaakte afspraken worden nageleefd. Het meldpunt blijft intussen gewoon open staan. Dus als je overtredingen wilt melden, dan kan dat nog steeds via het centrale mailadres: defeiten@outlook.com.

Ons streven: géén gedwongen ontslagen

Wij hebben G4S Aviation Security duidelijk gemaakt dat we streven naar een situatie waarin géén gedwongen ontslagen hoeven plaats te vinden. Ook hebben we gevraagd naar de samenstelling van het personeelsbestand. We willen graag weten hoeveel parttimers, fulltimers en uitzendkrachten er bij G4S Aviation Security werken. Het is voor ons namelijk nog steeds niet duidelijk waarom er 150 FTE moeten verdwijnen. Eerst willen we een duidelijke onderbouwing in hoeverre de roostersystematiek kan bijdragen aan de vermindering van de 150 FTE, daarna praat CNV Vakmensen pas verder.

Signaal

We hebben er bij G4S opnieuw op aangedrongen dat er wat gebeurt met het hoge verzuim op de werkvloer. Ook dit kan volgens ons bijdragen aan de vermindering van de geplande 150 FTE. Het verzuim ligt volgens G4S namelijk hoger dan voorheen. Dit is ook een signaal dat de arbeidsomstandigheden voor beveiligers van G4S op Schiphol dringend moeten verbeteren.

Kortom, we zijn nog steeds niet overtuigd geraakt van de reorganisatie van 150 FTE. We hebben de indruk dat er ‘management-fouten’ zijn gemaakt en dat de rekening hiervan nu eenzijdig bij de beveiligers op de werkvloer wordt neergelegd. Dat vinden wij onacceptabel.

Vragen?

Als je vragen hebt, laat het me weten. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!

Luister naar een interview dat Erik Maas op 27 september had met BNR Nieuwsradio >

Erik Maas
Bestuurder CNV Vakmensen
M: 06 - 51 60 21 45
E:  e.maas@cnvvakmensen.nl

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid