Foto van jonge man op straat die zijn tablet leest
Nieuws

Groei Air France niet ten koste van KLM

CNV Vakmensen was op 4 november aanwezig bij de presentatie van de nieuwe CEO van Air France KLM, Jean-Marc Janaillac. De belangrijkste boodschap: de groei van Air France zal niet ten koste gaan van KLM.

De nieuwe topman heeft expliciet geuit dat als Air France wil groeien, dat niet gaat gebeuren met KLM-geld. Air France kan en mag alleen groeien vanuit eigen middelen. Onderstaand een aantal belangrijke aspecten uit de strategie die is aangekondigd en een eerste gedachtegang daarover vanuit CNV Vakmensen.

Kostenverlaging blijft het streven

Binnen de groep blijft tot 2020 gestreefd worden naar een verlaging van de CASK (Cost per Available Seat Kilometer) van 1,5% per jaar. Daarmee is nog maar eens herbevestigd dat wanneer wij in 2018 en 2019 over cao’s gaan onderhandelen er niet enorme loonruimte is. Sterker nog, misschien moet er verder bespaard worden.

E&M in onzekere fase

Onderzocht gaat worden of E&M als apart bedrijf onder de Groep gehangen moet worden (of ‘verzelfstandiging’ een optie is). Wat hiervan de exacte consequentie gaat worden, is nog volledig een open boek. Maar dat betekent in ieder geval dat voor dit gedeelte van KLM voorlopig geen duidelijkheid is ten aanzien van de toekomst.

Nieuwe luchtvaartmaatschappij

In Parijs wordt een nieuwe luchtvaartmaatschappij gestart die tegen fors lagere prijzen, en dus arbeidskosten, lange afstandsvluchten gaat aanbieden. Vraag is of deze introductie van maagdelijk nieuwe arbeidsvoorwaarden - zonder de historisch opgebouwde goede arbeidsvoorwaarden van KLM en Air France - een trend gaat worden binnen de onderneming. Wij zien vanuit CNV Vakmensen het ontstaan van een sterfhuisconstructie ten opzichte van de huidige arbeidsvoorwaarden in ieder geval niet als een gewenste ontwikkeling.

Digitalisering gaat versneld verder

Er is ook aangekondigd dat er verder ingezet gaat worden op digitaliseringsprocessen. De vraag is wat de impact daarvan kan zijn de komende jaren op behoud van banen. Hoe lang is de baangarantie tot 2018 nog houdbaar in de jaren daarna?

Positieve noot

Wij willen als CNV Vakmensen echter niet alleen gaan somberen. Uit de gekozen strategie blijkt namelijk ook dat Janaillac veel autonomie bij KLM in stand wil houden in plaats van te kiezen voor een 'Napoleontische', politiek gedreven Franse interventie. Blijkbaar is er vertrouwen in het vermogen van KLM om zelf te vernieuwen en moderniseren. Ook gaan Elbers en Janaillac op Europees vlak het gevecht aan tegen concurrentievervalsing, door ervoor te pleiten dat de hevig gesubsidieerde maatschappijen uit het Midden-Oosten aangepakt gaan worden door Brussel. Een koers die CNV Vakmensen van harte steunt.

Voor vragen of opmerkingen kan je bij mij terecht.

Mede namens kaderlid Asha Mees,

Michiel Wallaard
Bestuurder
E: m.wallaard@cnvvakmensen.nl  
M: 06-20471892

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt 1x per maand ons nieuws over werk en inkomen.

Ja, ik meld me aan

De voordelen van CNV Vakmensen

  • Deskundig advies over werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en inkomen
  • Rechtshulp voor privé situaties
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting op verzekeringen
  • Informatie en advies bij ziekte

Word lid